Vad gäller för arbetsgivarintyg?
Jag har slutat min anställning i kommunen och ville ha arbetsgivarintyg för hela anställningstiden. Efter många påpekanden fick jag intyg på två års tid fast jag ville ha för alla mina år i kommunen.
Personen som skrivit det sa att intyget är korrekt, men att jag kan få ett ”tjänstgöringsintyg”. Är det samma sak, eller? Jag ringde dem en månad efter anställningens slut, för jag vet att det finns tidsfrister för sånt här.
Har även flera gånger bett om lönebesked på papper eftersom jag inte har tillgång till dator, men har ofta blivit utan. Är de inte skyldiga att ge besked i vilken form det må vara?
/Charmkurs till chefen
SVAR: Vet inte riktigt vad du menar med arbetsgivarintyg men hoppas ändå kunna ge dig vägledning. Ett arbetsgivarintyg är papper som exempelvis a-kassan brukar kräva för att kunna beräkna ersättningen till en arbetslös arbetstagare. Denna typ av intyg brukar inte sträcka sig så långt bak i tiden. Vill du ha ett dokument över hela din anställningstid hos arbetsgivaren är det ett tjänstgöringsintyg som gäller. På ett sådant dokument brukar det framgå när du började och slutade anställningen, samt vad du varit anställd som och/eller vilka arbetsuppgifter du haft under hela anställningen.
En del arbetsgivare har infört systemet att alla papper går via ett internt datanät. Du borde kunna komma åt dina lönespecifikationer när du är på arbetsplatsen, alternativt be chefen om hjälp med att ta ut dem. Har du avslutat din anställning och inte fått ut lönespecifikationerna kan Kommunal lokalt kanske hjälpa dig med att få ut dem.