Karin Karlsson.
Karin Karlsson.

Vi får inte den lön vi förtjänar

|Ni kallar undersköterska för ett lätt yrke och tycker att vi ska sänka våra löner. Det får det att brinna i huvudet på mig. Lätt yrke!? Vi undersköterskor har i dag en lön som inte på långa vägar motsvarar det arbete vi utför, skriver undersköterskan Karin Karlsson.

I en debattartikel i Dagens Nyheter menar Jan Björklund och Erik Ullenhag, Liberalerna, att vi måste skapa vägar till arbete för unga och nyanlända invandrare genom att sänka lägstalönerna för yrken som undersköterskor, då de menar att det är ett lätt yrke. Att vi behöver skapa fler arbetstillfällen och få in fler på arbetsmarknaden, det håller jag med om. Men att sänka lönerna för en redan lönemässigt eftersatt arbetsgrupp, och att dessutom kalla det för ett lätt yrke, är inte rätt väg att gå. Att vara undersköterska är allt annat än ett lätt arbete.

Som undersköterska på ett demensboende ska jag möta varje individ utifrån den person hon är och har varit, vilket innebär att jag ska känna till vem hon är och vem hon har varit, samt ha kunskap om hur demenssjukdomen påverkar fysiskt och psykiskt. Jag tittar och lyssnar, ser och hör. Tolkar orden, tolkar beteendet. Vad säger hon, vad betyder det? ”Jag vill hem”. Vill hon känna tryggheten som man bara känner när man är hemma, vill hon ha en kram? Vill hon vara ifred? Behöver hon gå på toaletten? Kanske vila en stund? 

Mediciner delas ut till rätt person på rätt tidpunkt, i rätt mängd. Sår läggs om enligt gällande rutiner. Larmtelefoner ringer. Träningsprogram
genomförs, men på ett sätt anpassat för att en person med demenssjukdom ska förstå det.

Lägenheterna ska städas, nutritionsplaner ska följas och hållas aktuella, genomförandeplaner ska upprättas. Munstatus, sårstatus kontrolleras. 

Mitt i all statistik, siffror och dokumentation får vi aldrig glömma att det är människor vi möter. Människor som ska behandlas med respekt för sitt egna väsen, allt för att sträva mot att göra hennes vardag begriplig, få henne att känna sig som en del av ett sammanhang med livsglädje som mål, oavsett hur långt gången hon är i sin sjukdom.

Belöningen låter sig inte vänta: En kram. Ett ansikte som lyser upp i igenkänning. En vals tillsammans ackompanjerad av Evert Taube. Varma ord från närstående som känner en trygghet mitt i all sorg över demenssjukdomen som tagit över. Ett teamarbete mellan yrkeskategorier där alla är lika värdefulla i arbetet med den sjuke.

Så här tickar det på dag efter dag, natt efter natt, vardag som helg. 

Vi undersköterskor har en lön som inte på långa vägar motsvarar det arbete vi utför, därför vore det ett stort steg tillbaka att ge sig in i att hämma den löneutveckling vi kämpar för.

 

Karin Karlsson

Kommentarer

Då är du inte med i facket , du förlorar ob,semester,pension kollektivavtal.
Då jobbar du svart tror jag.
Hos något skumt företag.

Hej!
Har gått på "bidrag" hela mitt arbetsliv! Började som uska 1969.
Nu, 2016 går jag i pension, mitt "bidrag" är nu 24.000:- innan skatt!
Vi är många som har det så, helt galet tycker jag!

Tycker ni fortfarande att facket och kollektivavtal är ett bra sätt att sköta löneförhandling ?
Löneförhandla själv istället. Är det dock lätt för arbetsgivaren att ersätta dig, ja då blir det en låg lön.
Lönenivå handlar inte alltid om arbetet man utför utan ganska ofta om hur lätt det är att ersätta personal.
En person som är svår att ersätta har lättare att förhandla till sig en högre lön, en person som är lätt att ersätta har svårare att förhandla till sig en högre lön. Logiskt :/

Vad jag har för lön är inte intressant för någon annan att veta. Det som är intressant och som vi måste kämpa för är allas rätt till heltid och att vi som utför samma slags arbete skall ha lika lönelyft. Jag började arbeta som undersköterska 1979 hade då en lön innan skatt runt 11000:- de pengarna klarade jag mig på DÅ. Idag har 24200:- och det kan man tycka är en klen löneutveckling med tanke på hur mycket allt i samhället har gått upp i priser. Vi undersköterskor har under många år varit de man dragit ner ppi vården, men som man hela tiden får får lov att anställa igen efter några år , jasså!! Jodå så är det, det är ju vi som är de som är närmast patienterna , stöttar, hjälper, peppar dem i svåra stunder, ja vi finns alltid där för dem. Så nu ber jag av hela mitt hjärta se till att värdera det vi gör och ge oss bättre löner, då får ni ännu gladare personal att jobba tillsammans med

Helt klart är att vi lågavlönade undersköterskor borde ha en lön som vi kan försörja oss på.
Ob ersättningen borde höjas rejält då vi arbetar så pass mycket helg som varannan, storhelger som påsk, midsommar, jul och nyår. Har vi sedan gått någon specialutbildning måste det prioriteras och synas på lönen.
Vårat fack borde hjälpa oss medlemmar att förhandla och vi hoppas på att våra arbetsgivare går i bräschen för att medarbetare har en tjänstgöringsgrad, lön värda namnen. Det skulle endast gynna all verksamhet!
Ps Karin, tror vi gick en utbildning tillsammans vid Sophiahemmet Högskola år 2013.
Vart kan man läsa om brudar som strävar för förändringsarbete om inte i våran facktidning Kommunalarbetaren!

Jag håller med att undersköterskorna har alldeles för låg lön. Men ingen har sagt ett ord om att sänka undersköterskornas löner. Jag läste artikeln i DN och det står inget om där om att undersköterskor vare sig ska ha lägre lön eller att det är ett lätt jobb. Varför hittar Kommunal på något som nån annan ska ha sagt?

Efter 30 år som undersköterska har jag bara en heltidslön på 24 000:- och eftersom jag valt att bara jobba ca 80% så kommer min grundpensipn bara vara ca 9000 innan skatt undrar varför jag slitit ut mig så, har artros i alla leder och ont allt som oftast men jag hoppas jag orkar kämpa 2 år till ???

Efter 45 år i Äldrevården har jag heltislön före skatt22.000:- det är rent ut sagt förjävligt,, kränkande i ett yrke som är bland de viktigaste. Vi är inte värda ett skit. Statusen och lönerna måste höjas avservärt för att detta yrke ska bli attraktivt.

betttan 63..

Håller med om att lönerna är dåliga själv har jag en heltidslön på 24100kr efter 31år på äldreboende .

Obekväma arbestider ibåde hemtjänst å äldreboenden. Kommunen skratta när ja fråga efter fritids till dotter på mina arbetstider. 3-4000kr mindre i mån på att inte jobba ob tid. Men VAR skulle jag stoppas stackars flickebarnet. På 7 år pendla jag 22000, 20000(m lite ob på daghelg), 23000kr +lite ob då skift va obligatoriskt dotter sov hos sin pappa 2 dar/v å kom hem 05:15 då pappa börja 05:30.
När den nya enhets chefen kom drog hon ner min tjänst till 75% medan jag var tjänstledig. INTE ok. Sa upp mig å regionschef fråga varför? Ursäkterna fr EC :"behovet fanns en på hennes rad & nu spelar det ju inge roll då hon sagt upp sig".
Skrev på LAS listan men INTE en endaste erbjudande om jobb sen feb 2014 komiskt.
Jag stannar inte och bråkar. Feb.2014 pch jag lyckas tacl vare 4 olika kobb dubbla jaa DUBBLA årsinkomsten. Nu inom hemsjukvård på vc 153/tim(28800mån) å hemsjukvård kväll å helg 146/tim (24090mån). Braa joo men inom vc gör jag samma jobb som ssk men ca 10000kr mindre i lön. Pluggar bygg och anläggning å kommer ha som ssk på kort tid :-)

rfter 35 år inom yrket men dock "bara" som vårdbiträde har ja en lön på 22 tusen ink helg å storhelgstillägg jätte bra nä å med tanken att jag ska vara allt på mitt jobb som hon skriver men vi ska även vara beredda på att nästan dagligen blir vi utsatta för något slags våld oxå det är sällan det kommer fram inte bara fysiskt utan oxå psykiskt våld.. dessutom ska vi ha olika ansvarsområden schema kontinens anvarig ppp ansvarig larm brand mm så det är mycket som aldrig kommer till kännedom å alltid som vi ska hinna med dokumentation så ge FN i våra löner vi är VÄRDA den å mer

Jag håller helt med Ivar som skrivs i artikeln.
Vi behöver verkligen se över och uppvärdera vårt yrke.
Det ligger så mycket mer i vår yrkesroll, än bara ta hand om personlig hygien och bädda sängar, vilket de flesta verkar tro, som inte har insyn i yrket.
För det första, så ska vi ha en adekvat utbildning för det vi gör.
Det finns ju dessutom ett antal inriktningar att välja mellan.
Vi har geriatrik, där demens är en egen del, tycker i alla fall jag.
Det finns korttids/avlastningsvård, där det ingår rehabilitering och eftervård, kanske boende i väntan på plats på ett SÄBO eller demensboende. Eller för eftervård innan man kan bo i eget hem, efter tex benbrott eller stroke mm.
Undersköterskor finns i hemtjänst, dagliga verksamheter, socialpsykiatri, boendestöd mm. Listan kan göras lång och jag har med säkerhet bommat nåt.
Kort sagt så följer undersköterskan oss från vårt första andetag på BB till det sista andetaget, antingen via hemvård i ditt eget hem, på boendet(SÄBO) eller kanske på hospis.
Vi som arbetar som undersköterskor ska kunna mer än basal hygien och omvårdnad.
Vi ska ta hand om och möta människor där de är, vi ska kunna trösta, förstå, läsa av situationer med bl.a. Aggressivitet, ledsenhet, depression, olika sjukdomar, medicinera dessa, lägga om sår, förebygga trycksår, och så mycket mer. Finnas dör oroliga anhöriga, finnas för våra boende, eller deltagare i olika verksamheter.
Precis som det står i artikeln så ska vi dokumentera, planera, se till att planer följs, mm, mm.
Listan blir lång.
Jag tror verkligen inte att vi ska släppa på detta för att skapa fler arbetstillfällen utan vi ska uppvärdera värdet på oss som yrkesgrupp.
Jag blir beklämd när jag läser jobbannonser mm, där det står, inget utbildningskrav, vi värderar personlig kemi först och främst.
Det gör ju att vi sänker kraven på vår yrkesgrupp, för det betyder ju egentligen, vi bryr oss inte om du gör fel, eller inte förstår varför en person kanske blir sjuk/sämre, för du är ju i alla fall trevlig.
Dessutom så blir ju lönen lägre och i slutändan, vem gagnar det?
Lena Nilsson

Har nyligen haft lönesamtal med min chef. Vet inte vad min nya lön blir, men efter 11 år på samma ställe som är ett Demensboende så har jag strax över 22.000 på heltid. Är inte det skamligt så sig? Jag jobbar nätter mest men har även några kvällar och en extra helg. Sedan finns det i andra kommuner yngre förmågor som har en lön på 25.000.

Får "gratulera" till en bättre lön än vad jag, och flera med mig, har. Själv har jag arbetat inom äldreomsorgen i snart 27 år och har 21.900:-/mån beräknat på heltid. Usla löner men ofta även dåliga arbetsförhållanden. Det läggs ut mer och mer arbetsuppgifter på oss, som skötts av andra tidigare. Mer personal är det inte tal om. Vi är för dyra! Ge oss en vettig lön så vi även kan klara oss när vi går i pension, men även en rimlig arbetssituation. Vi orkar ju inte mer bara för att vi får en högre lön, men vi ska inte behöva stå tillbaka längre. Det är dags att vi får ett avtal värt namnet nu! När det gäller löneökningar så ska de vara i kronor och ören, inte i %.

Jag har 15.000 i lön efter 15 år.....du ska nog vara ganska nöjd!!!!

Skamligt; Om du har 15000 kr i lön på en heltid så är det dags att gå till facket, det är ju under lägsta lönen i kollektivavtalet och alltså inte lagligt. Däremot om du tjänar 15000 kr på en deltid så är det en annan sak. 22000 kr för en heltid är väldigt dålig lön i Sverige där medianen ligger på 29000 kr. Själv har jag arbetat inom vården nästan i 15 år jag med och ca 23500 kr är vad jag når på en arbetstid om 175 timmar/månad och två helgers OB + alla kvälls-OB.
Du bör omedelbart ta tag i det här om du är så underbetald!! Din tid är värd mer än så!

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2016-03-22. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.