Robert Alf.
Robert Alf.

”Vi kan protestera utan att strejka”

|Vi har fredsplikt under rådande avtal, men man behöver inte strejka för att driva sina frågor. Vi kan demonstrera för att sätta medias ljus på arbetsvillkoren och på oss som betalar priset för upphandlingarna där lägst prislapp vinner, skriver bussföraren Robert Alf.

Nu händer det saker i bussbranschen igen. Till det sämre förstås, sett ur förarnas synvinkel. Inte ens efter 40 år bakom bussratten ska förarna längre kunna köra med fasta arbetstider.

Tidigare har man varje år kunnat välja en fast grupp som man kunde få jobba med ett år, och då mycket lätt kunna planera sitt liv efter. Några valde tidiga pass för det passade dem bäst, andra valde delade pass för de tyckte om att vara lediga några timmar mitt på dagen. Man valde pass efter senioritetsprincipen, den som kört längst valde först. Det betyder då att en nyanställd kanske kunde få vänta några år innan man fick pass som man ville ha, men de kunde oftast få fasta pass ganska fort.

Nu ska alla få sina pass slumpgenererade via ett datorprogram, så den som önskar tidiga kan få delade och den som önskar delade kan få tidiga. Någon som ser logiken och fördelen med detta? Rättvist? Att gamla som nya ska hoppa runt på alla pass? Men vad var det nu läkarvetenskapen sa, att regelbundna mat och sovtider är bäst för kropp och själ? Att då låta gamla slitna själar harva på med att vakna 11 en dag och 04 nästa samt luncha 15 ena dagen och 08 nästa är alltså det bussbranschen har att locka med?

Bussbranschen skriker efter förare, inom tre år ska över 4000 nya förare anställas. Bussbranschen ska försöka locka in människor till ett yrke där du inte kan räkna med att få bättre arbetstider efter 40 år?! Man ska locka in dem i ett yrke där man inte ens kan erbjuda fria resor i kollektivtrafiken, där löneutvecklingen gått bakåt, där stressen i trafiken är något man måste hålla distans till för att inte gå in i väggen, där du ska köra efter en tidtabell som inte fungerar med dagens verkliga trafiksituation?

Alla dessa försämringar beror naturligtvis på en enda sak. Upphandling av kollektivtrafiken. Ett bussbolag måste lägga ett lågt bud för att vinna. Sedan har man 8-10 år på sig att gå med vinst innan nästa upphandling. Någon måste då betala bolagets vinst – och det blev jag.

Nu frågar sig vän av ordning vad facket gör? Första åren sa man att avtalsförsämringarna gjordes för att rädda jobben. Nu inser man väl att bussföraren är kvar oberoende av bussbolag. Men man säger sig ha fredsplikt under rådande avtal. Nå, man behöver inte strejka för att driva sina frågor, man kan demonstrera utanför huvudkontoret, så frågan uppmärksammas i media. Dålig reklam är ju inget bussbolagen vill ha, med tanke på hur svårt de har att rekrytera nya förare. Man kan säkert göra många andra saker som kostar företaget både prestige och pengar. Låt folk lämna in förslag på fackexpeditionen och så är kampen snart igång.

 

Robert Alf
bussförare Stockholm

Kommentarer

Ja tack för de fina kommentarerna och stödet.
Man måste ju sätta ner foten innan bägaren rinner över. Att knyta näven i fickan och acceptera alla försämringar är inte alls rätt lösning på problemet. Man måste ta fajten för att inte gå under...
Hoppas att vi snart ska gå mot den ljusnande framtid som är vår.

Jag är inte busschaufför men kan inte annat än hålla med. Denna problematik är ju ett skolexempel på vad facket ska arbeta med för att sådana här försämringar inte ska ske för medlemmarna. Men vad händer, ingenting det blir bara sämre och sämre. Vad gör Kommunal egentligen, man är tydligen maktlösa mot bussbolagen ? eller vad sitter det i
Vi ska vara ett aktivt fack som agerar, det ser man inte mycket av. Prata och tycka går bra, men få till verkstad verkar vara överkurs. Vad gör bussavtalens företrädare på Kommunal ? kräv transparens på vad man gör för att stoppa denna negativa trend, inte mycket hittills tycks det i alla fall.

Ni är ju med i kommunal, ni måste väl kunna ställa de till svars och få dom att agera? varför annars ett fackförbund?
Detta är ju inget nytt, funnits inom Arriva mfl i flera år, så länge ingen gör nått får vi ha det så här.
Frågan är mer HUR vi skall samla ALLA arbetare och gemensamt agera, DET är frågan!

Bra skrivet Robert!
Keolis ville en gång i tiden vara den bästa bussarbetsgivaren i branschen. Man hade egen utbildning där de blivande bussförarna fick betalt, man betalade behovsanställda bättre än konkurrenterna och man hade ett bra samverkansavtal. Den ambitionen har Keolis definitivt släppt nu och tävlar med konkurrenterna genom att spara och effektivisera på personalens bekostnad. Samverkan existerar knappt längre och alla viktiga beslut fattas över våra huvuden.
Nu är det dags att säga ifrån och jag hoppas verkligen att alla förare som klagar i fikarummen verkligen ställer upp när det gäller. Jag tycker Roberts förslag är riktigt bra.

Bra Robert Alf !

Du sätter tummen på spiken när det gäller utvecklingen i branschen och vår egen fackförening Kommunals flathet !

Det här skulle man ha genomskådat från Kommunals sida för länge sedan och både lokalt och centralt satt in motåtgärder mot. Dessutom skulle förutvarande och innevarande bussbranschavtal ha kompletterats med nödvändiga skrivningar som förbjuder att arbetstagare tvingas in mot sin vilja i instabila varierande arbetsscheman.

Det som sker nu är inte försvarbart utifrån de kunskaper som nu mer finns om alla negativa hälsoaspekter och säkerhetsrisker detta också kan få för passagerare, medtrafikanter och tredje man.

Med det arbetsuttag som finns i branschen i dag med nästan ingen "luft" i tjänsterna under arbetsdagarna och hög stressnivå, kan det räcka med något så enkelt att en förare inte får äta på "rätt" mattid för att en allvarlig olycka ska inträffa, och man törs knappast ens tänka på riskerna med den förare som inte har fått rätt typ och kvalitet på sömnen under en natt.

/ Perka

Har ni frågat Keolis om trafiksäkerheten. På deras hemsida kan man finna "Vi sätter säkerheten främst.
Vi tar ansvar för hundratusentals resenärer och medtrafikanter varje dag. För oss är säkerheten en lika självklar som nödvändig prioritering. Det är vår viktigaste värdering och det är utifrån den som våra medarbetare kan fatta kloka och trygga beslut i vardagen." Frågan kanske skall ställas. Hur ska vi kunna garantera säkerheten med blandscheman? Låt dom förklara det. Gärna skriftligt. Använd deras egna värderingar emot dem själva. Keolis har ju via sina värderingar lovat säkra bussförare. Om det inte är så måste ni tala om det för Kommunen som beställt tjänsten och alla resenärer. Vi klara inte säkerheten med en massa trötta bussförare.

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2017-03-07. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.