– Vi agerar givetvis inom ramen för Lagen om anställningsskydd, LAS, där medarbetare med lång anställningstid kommer erbjudas jobb på flygbussarna medan vissa kommer att få ett uppsägningsbesked, säger Björn Grane, affärschef för ”Door to gate”på Merresor AB, där flygbussarna ingår.

Totalt har ”Door to gate” haft cirka 90 tillsvidareanställda förare samt ett hundratal behovsanställda. För ungefär 70 av de fast anställda finns stor risk för uppsägning, enligt Kommunals ombudsman Heléne Grönstedt.

– Vi följer LAS-reglerna strikt. Vi har inte gått med på någon annan turordning, säger Heléne Grönstedt.

Även förare som kör de ”ordinarie” flygbussarna kan beröras eftersom vissa av ”Door to gate”-förarna har längre anställningstid. Alla behovsanställda kommer inte att erbjudas mer jobb efter den 30 september.  Företaget kommer att gå ut med ett brev till alla behovsanställda.

 – Vi gör vad vi kan för att även kunna erbjuda behovsanställda förare att jobba vidare, vi ser till att de får fylla i en intresseanmälan om att fortsätta köra på behov för oss, säger Björn Grane.

Las-förhandlingarna mellan arbetsgivaren och Kommunal är så gott som avslutade men protokollet är inte justerat och klart.

En del av de anställda kan få erbjudanden om utbildning genom omställningsavtalet, beroende på anställningstid. Även avgångsbidrag kan bli aktuellt för en del förare.

”Door to gate” startade för snart två år sen och är ett alternativ till flygtaxi, där man blir upphämtad på angiven adress och får dela med andra resenärer.

– Marknadens mottagande har inte motsvarat våra förväntningar. Även om tjänsten har varit uppskattad av våra kunder har efterfrågan varit koncentrerad till få tillfällen på dygnet vilket har gjort det svårt att skapa en lönsam trafikproduktion, förklarar John Strand, vd på Merresor AB, enligt ett pressmeddelande.