Camilla Ingman
Camilla Ingman

”Bussavtalet är ett förräderi”

|Någonting har gått väldigt fel i vår fackförening. Efter varje nytt bussavtal som skrivs på är medlemmarna fly förbannade och oerhört besvikna över att Kommunal ännu en gång struntat i att driva igenom våra krav, skriver Camilla Ingman.

Det blev som jag och många med mig befarade. Ingenting. Det står fullständigt klart att ombudsmännen och förbundsstyrelsen inte agerar i bussförarnas intresse. De försöker inte ens få igenom några av alla de förbättringar av arbetsvillkoren vi är i stort behov av och som vi i åratal krävt att få in i kollektivavtalet.

Trots den gigantiska förarbrist som råder i hela landet, så var strejkvapnet inte ens medtaget i någon bakficka till förhandlingarna, det lämnades kvar på kontoret. ”Båda parter förordar...märket, då är det lätt att komma överens”, säger arbetsköparsidan, ”de gav oss allt det som LO-samordningen säger”, säger ombudsman Susanne Gällhagen. Varför ens göra sig besväret att sätta sig ner vid ett ”förhandlingsbord”? För att sluta det här kollektivavtalet hade det räckt med ett telefonsamtal.

Det är dags att sluta med bedrägeriet. Sluta uppmana oss att vi ska skriva motioner kopplat till det falska påståendet att det är medlemmarna som bestämmer vilka krav som ska drivas. Sluta anordna avtalskonferenser för att förleda medlemmarna att tro att det spelar någon roll vad de på konferenserna kommer fram till. Sluta sätt ihop maktlösa avtalsdelegationer som får agera mänsklig sköld för ombudsmännens och förbundsstyrelsens agerande.

När ni går med på avtal utan att ha drivit igenom någonting, sluta påstå att ”vi vann” (2013), ”avtalet är ett stort steg framåt” (nu), eller andra osanna uttalanden. Sluta påstå att ni ”driver” våra frågor i avtalsrörelsen, att ni ”kämpar” för oss vid förhandlingsbordet, att ni ”tar fajten”, när det i realiteten förhåller sig som så att ni inte har någon tanke alls på att ta verklig strid för oss.

Att ombudsmännen inte har drivit igenom någonting och att förbundsstyrelsen har skrivit på detta kollektivavtal är fruktansvärt upprörande. Att de i utbyte för detta ingenting dessutom låst in strejkvapnet genom att påtvinga oss en treårig fredsplikt är ingenting mindre än ett förräderi.

”Sluta påstå att ni ”driver” våra frågor i avtalsrörelsen”

På plats ett till tio till varför man ska tillhöra en fackförening, ligger att vi tillsammans är starkare gentemot arbetsköparen, att vi genom att vara förenade kan förbättra våra arbetsvillkor. På lokal nivå, men framförallt genom de centralt förhandlade kollektivavtalen. Först på plats elva kommer någon annan anledning till varför man ska vara med i facket. För denna fundamentala uppgift, att förhandla fram förbättringar i kollektivavtalen, så avlönar vi de centralt anställda ombudsmännen väl med vår medlemsavgift.

Anledningen till att vi har anställda ombudsmän och att de inte är förtroendevalda, är för att de inte ska befinna sig i någon beroendeställning gentemot arbetsköparsidan och att de därmed inte ska kunna utsättas för (personliga) påtryckningar eller repressalier när de förhandlar för oss.

Det är deras jobb att få till bra kollektivavtal för oss medlemmar, det är vi som är ombudsmännens (och förbundsstyrelsens) uppdragsgivare. Trots detta förhållande så har ombudsmännen i avtalsrörelse efter avtalsrörelse inom bussbranschen inte gjort det vi betalar dem för att göra. Hur länge kan man få behålla sitt jobb utan att utföra de arbetsuppgifter man avlönas för? Hur många ”misslyckade” avtalsrörelser tar det innan man får sparken?

Någonting har gått väldigt fel i vår fackförening. Medlemmarna borde ha ett självklart och starkt förtroende för att ombudsmännen och förbundsstyrelseledamöterna agerar i deras intresse. Det är trots allt det som är deras jobb/uppdrag. Jag betvivlar att det förtroendet existerar, åtminstone inte i bussbranschen. Vi som är förtroendevalda på golvet borde också ha ett grundmurat förtroende för att ombudsmän och förtroendevalda högre upp agerar i medlemmarnas intresse och att de också är där för att stötta och hjälpa oss i våra uppdrag.

Tyvärr är det inte så. Istället är det som om vi utkämpar en strid på två fronter; en mot arbetsköparen och en mot de i avdelningen och högre upp i förbundet. Så ska det inte vara. Inte heller ska det vara så att det efter varje nytt kollektivavtal som skrivs på, så är medlemmarna fly förbannade och oerhört besvikna över att de centralt ännu en gång struntat i att driva igenom några av våra krav.

I vår arbetsplatsklubb så anser en överväldigande majoritet att någonting måste göras. Inför förra kongressen så skrev vi därför två motioner som har med detta att göra och som vår avdelningsstyrelse som förväntat yrkade avslag på. En motion som krävde att bud om nytt kollektivavtal ska ut på omröstning bland de medlemmar som berörs och endast får skrivas på om en majoritet har röstat ja.

Den andra motionen var att förtroendevalda inte ska få vara det på heltid, utan måste jobba kvar minst 20 procent på sin arbetsplats. Att införa dessa två förändringar är ett par nödvändiga första steg för att få bort den mentala korruption som uppenbarligen råder i de övre lagren. Så att vi får ett fackförbund som också centralt tar strid för sina medlemmars arbetsvillkor.

Camilla Ingman,
Bussförare, skyddsombud och styrelseledamot i ArbetsplatsKlubb Umeå Trafik – AKUT.

 

 

Detta är ett debattinlägg. Det betyder att åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentarer

Kommunal vilket skämt! Gick ur för länge sen! Ingen hjälp när man som bäst behövde den! Svårt att gå ur när man tröttnat radikalt. Fast jag va där personligen och bad dom ta bort mig från deras rullar.. betalt månads vis vill dom ha av oss medlemmar procent på arbetad tid..jobbar du övertid betalar du deras fikabröd lunch kuponger..nej fy fasen! Och skit på dig! när du behöver deras stöd! Aldrig mera! En bra löne höjning utan deltagandet.. försäkrad i A-kassa. Skulle gladeligen gå med i något vettig fackförening som jobbar för oss medlemmar arbetsslavar..som betalar deras löner! Om det gav något resultat!

Tanken på politiska order från ovan och en fackförening som hellre smörjer den politiska eliten än sina betalande medlemmar är svår att slå i från sig..... och inget nytt när det gäller Kommunal.....

Vem tjänar på att bussförarna inte får igenom sina krav, att man inte ens har lyft de frågor som vi under åratal har lagt fram ?

Om man lyfter blicken lite, så har vi en regering som har skaffat sig nog med bekymmer. Det sista man vill ha är arbetstagargrupper som börjar ställa krav, eventuella strejker och en orolig svensk arbetsmarknad.

Nä, nu är det andra grupper som politiskt är viktigare än svenska arbetare, trots att vi betalar våra fackföreningsavgifter just för att våra frågor ska drivas i förhandlingar SÅ LÅNGT DET BARA GÅR.....

Frågan är bara vad händer nu ? Kommer medlemmarna att fortsätta vara lydiga, medgörliga och betala för ingen ting, och nynna med i det politiska spelet, vara nöjda med en fackförening som tecknar avtal i stil med rent förräderi.... eller kommer det den här gången att få organisatoriska konsekvenser ute på garagen där de lokala fackliga företrädarna på allvar tar med sig medlemmarna och går samman på sin egen väg.... ?

/ Perka

Ja det är otroligt att Kommunal har lyckats öka antalet medlemmar under året. Först skandalen och nu återigen
ett uselt avtal för bussförarna. Man undrar vilka facket företräder är det oss medlemmar eller ska det vara
easy way out way out vid förhandlingen så det löper smärtfritt. Hur Kommunal kan vara så tondöva och slå
sig för bröstet vilket starkt och framgångsrikt fack vi är. Vore intressant att läsa om andra yrkesgrupper finns
någon grupp som är nöjd med vad facket uträttat.

Nu finns det inget försvar längre att vara kvar i Kommunal som medlem. Efter ca 14 år ser jag inget större skillnad idag jämfört med när jag gick med 2003. Så jag tackar Kommunal för ett VÄLDIGT BRA arbete med att förstöra för sina medlemmar. Ser ingen ljusning på problemet med en korrupt förening

Bra skrivet.
Namninsamling att avtalet skall sägas upp borde startas.
Borde även startas en att centralstyrningen skall bort och att kommunal skall demokratiseras.
Kommunal kommer svara att det bara är 10 talet av alla tusentals medlemmar som skrivit här, Så är inget att bry sig om.
Så fungerar centralstyrningen, Har vi sett i historien där den införts.

Att sitta å producera ett avtal som inte ens är värd papperet det är skrivit på är et hån mot alla buss chaufförer, vad har vi att göra i kommunal ?, snälla, byt bort oss till Transport, sämre änn det här kan det inte komma att vara. Kommunals nya avtal bör ha namnet ” linjeavtalet ” för vi som kör annat är INTE med. Det lilla hoppet och tilliten vi hadde till årets avtalsrörelse är totalt borta och dom som i dag sitter i avtals gruppen, ni vet ej vad ni gör, snart sitter ni där ensamma, vem vill va med i kommunal efter detta ?

Tack för denna insändare ! Känner precis exakt likadant ! Du har skrivit allt det jag upplevt med kommunal.

Mitt garage var bland de första som hamnade på upphandling 1993, och från den dagen har det gått utför med precis allt!
Värst är det ju med att avtal efter avtal blir sämre och sämre! Bussförarna i Stockholm har mist sin egen avdelning 3, och gjorts till minoritet i flera olika sjukvårdssektioner. Och att kamplusten för bussförare är långt under noll från förbundet.
Jo, titta under rubriken "mest kommenterade" här på KA, där 15-18 arga bussförare säger sitt på artiklarna om avtalet, och inte en enda ombudsman går in och "rättar" de fel som vi förmodligen har? Inte ett ord till försvar har man?
Många ger nu upp, och det är väl vad Kommunal hoppas på att ilskan ska rinna ut i sanden, igen? Själv har jag dock redan skickat in en skrivelse till lokala facket. Jag tycker att alla skyddsombud och fackombud avgår omedelbart. Vad händer med en stor arbetsplats som saknar skyddsombud? Hinner de däruppe på Kommunal flänga runt på alla garage och granska alla tjänster, gå skyddsronder och följa med förarna in på uppläxning av chefen? Troligtvis inte, så då återstår för Kommunal att låta arbetsgivarna styra allt helt utan motstånd? Vilka tidningsrubriker det skulle bli! Kommunal lämnar walk over!?
Kommunal vill inte att bussförarna lokalt ska vara med och bestämma över avtal och arbetsmiljö, bra, då får de själv ta över allt, så får vi se om det blir sämre mycket fortare än när facket är med som "broms"? Alla skyddsombud och fackombud kan ju alltid återvända den dagen vi får skriftligt på att Kommunal tar fajten på riktigt 2020, och varenda dag fram till dess!

Nu vaknar Kommunal! Vi har fattat att vi måste förändra oss. Lyssna på medlemmarna och våga pröva nya saker. Det tydliga uppvaknandet i form av en elektronisk plast tupp. Men jag tror tuppen behöver nya batterier. Tuppen har tydligen inte uppfattat missnöjet inom bussbranschen. Eftersom kommunikationen mellan bussförarna och Kommunals ombudsmän verkar gå via en plast tupp är det viktigt att byta batterierna ibland. Hur ska tuppen annars uppfatta våra krav och motioner? Skämt åsido. Arbetsgivarna gapflabbar. Klasshatet mot arbetarna finns inte bara hos bussarbetsgivarna. Klasshatet har sökt sig ända in i Kommunals topp. Hos ombudsmännen som ska föra våran talan. Det kallas klassamhälle.

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2017-10-31. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.