Colourbox/Patrik Svedberg
Foto: Colourbox/Patrik Svedberg

Bussförare dömd för dödsolycka

|En bussförare i Skåne har dömts till villkorlig dom för vållande till annans död och vållande av kroppsskada. Bakgrunden är en trafikolycka i Lund för två och ett halvt år sedan.

Det var i februari 2015 som bussföraren körde på fyra personer. En av dem, en äldre man, omkom.

Föraren friades först av Lunds tingsrätt, men nu har Hovrätten över Skåne och Blekinge alltså dömt mannen.

– Hovrätten anser att det kunde krävas av chauffören att han omedelbart skulle bromsa när bussen rusade iväg. Eftersom han inte gjorde det ska han dömas för vållande till annans död och vållande till kroppsskada, säger rättens ordförande Katarina Rikte, i en kommentar.

Föraren döms till villkorlig dom och 80 dagsböter. Domen var enhällig.

Detta är en nyhetsartikel. Vid nyhetshändelser kan utvecklingen förändras efter att artikeln har publicerats.

Kommentarer

Bussförarjobbet är en högriskverksamhet !

Enda sättet att minimera sådana här händelser är att göra precis som arbetsgivaren säger och sköta sitt jobb genom att: SÄTTA SÄKERHETEN FRÄMST .... och sluta försöka göra kontorets jobb med spruckna tider på 6, 16 eller 36 minuter !

Spruckna körtider och förseningar är tidplaneringen och operativa arbetsledningens uppgifter. Ditt jobb som bussförare är att ansvara för säkerheten om bord, hela medtrafikanter utanför bussen och att inte tredje man råkar illa ut..... Håll ner farten, se till att du får 10 minuters arbetspaus inne på aktuell pauslokal enligt BBA-avtalet, 30 minuters matrast inne på aktuell rastlokal, och att du tar de bensträckare du behöver vid ändhållplatserna (Trafikförordningen kap 3 §1), så att du är i bra skick under varje sekund under hela ditt arbetspass när du kör bussen..... bra skick om 3 dagar, bra skick om 3 veckor, osv....

Arbetspauser och återhämtning är ofta nödvändiga för stunden, men också förebyggande. En utebliven arbetspaus kanske inte visar sig direkt, utan är något man som bussförare kan komma att känna av längre fram under arbetspasset, eller dagen efter, eller längre fram efter det..... Det är lätt att dra på sig stresshormoner, men svårt att bli av med dem..... (Tyvärr förstod inte vår fackliga organisation att ovanstående inte är tillräcklig återhämtning för många förare som inte orkar med nu när tumskruvarna har skruvats åt i branschen, varför vi nu har fått ett nytt BBA-avtal på hela 3 år, utan de förbättringar vi har föreslagit och motiverat under åratal)

Förseningar på grund av att du ser till att du får den återhämtning du behöver eller genom att du framför fordonet med anpassad låg fart, är inte din sak utan arbetsgivarens tidplanering och operativa arbetslednings sak att lösa. Du är som bussförare skyldig enligt Trafikförordningen att inte köra på ett sådant sätt att du inte kan stanna, och det ställs extra höga krav på detta, då du kör ett tungt och stort fordon....

Så, stå över STRESSCIRKUSEN, som en del förare fortfarande ägnar sig åt.... och sköt ditt jobb, och låt andra sköta sitt.... "DO YOUR JOB", som de säger i stora landet i väst.... Landet med 200 års erfarenhet av upphandlingar......

/ Perka

Och det trafikfarliga bussbranschavtal vi går på har säkert spelat in. Både arbetsgivare och Kommunal har skapat förutsättningar för såna här olyckor. Det är fel att skylla på en stackars busschaufför som gör sitt bästa efter de förutsättningar som finns.

Här döms en bussförare av några som aldrig har kört buss. Hur rätt kan en sådan dom bli? Man har inte den blekaste aning om den stress en bussförare dagligen tvingas att hantera i långt över 40 h/vecka. Att det vid enstaka tillfällen blir felbedömningar är inte alls svårt att förstå, om man bara vet vad det handlar om. Och här hände något utöver det vanliga, något som man inte ens kan förutse. Den stress hjärnan då utsätts för kan skapa ett tunnelseende, och misstag uppstår då lätt. Man dömer en person utifrån sin egen kunskap, inte efter personens utgångspunkt?
Det fanns en gång en vis man som sa, den som är utan synd kastar första stenen...

Skriv din kommentar

Kommentarer är tillåtna till 2017-10-31.
Din kommentar kan komma att publiceras som en insändare i KA:s papperstidning.