Colourbox
Bussförare. Foto: Colourbox

Bussförare i protest mot ändrade regler

|Ett ändrat EU-direktiv skulle kraftigt försämra arbetstidsreglerna för bussförarna. Nu protesterar Kommunal.
– Det här skulle innebära mer arbetstid, vi vill ha mindre arbetstid, säger Susanne Gällhagen, ombudsman på förbundskontoret.

Förslaget handlar om förändringar i kör- och vilotidsdirektivet som ingår i det vägpaket som just nu behandlas i Bryssel. Det skulle, om det går igenom, bland annat innebära att förarnas lunchrast skulle kunna styckas upp i tre femtonminutersperioder, öppna upp för två 16-timmarspass i veckan och att 12-dagarspassen i rad utan ledig dag, som i dag kan ske på utlandsresor, också skulle tillåtas på nationell nivå.

– Det här försämrar kör- och vilotiderna och innebär en risk för trafiksäkerheten, säger Susanne Gällhagen.

I dag, tisdag, manifesterar därför hela Europeiska transportarbetarfederationen mot förslaget. Det är en facklig sammanslutning av bussförare från hela EU-området. I Sverige delar Kommunal ut flygblad till både bussförare och passagerare i alla fackets 13 avdelningar.

Susanne Gällhagen berättar att Kommunal också har uppvaktat näringsdepartementet och Socialdemokraterna i riksdagens trafikutskott.

– Vi jobbar på bred front.

De föreslagna förändringarna gäller förare som kör mer än 50 kilometer och påverkar alltså inte stadstrafiken.

Detta är en nyhetsartikel. Vid nyhetshändelser kan utvecklingen förändras efter att artikeln har publicerats.

Kommentarer

Blanda inte bort korten Kommunal! Ni valde att inte gå oss bussförare till mötes i senaste avtalsförhandlingen. 13 timmars ramtid är alldeles för mycket för en stadsbusschaufför. Men få inte det här att låta som att vi ska vara tacksamma med det vi har och att det kan bli värre. En stadsbusschaufför borde ligga på max 9,5 timmars ramtid men det struntade Kommunal att ta tag i. Kommentaren blir väl censurerad i vanlig ordning.

Än en gång bevisas, att en vanlig arbetare är en slit och slängvara.
Människor offras i jakten på vinster.
Detta måste få ett slut.
Upp till kamp kamrater.

Var är nu arbetsgivarna i bussbranschen, de som alltid säger "säkerheten främst", när olyckan hänt. Sitter de möjligen inne på kontoret nu och applåderar åt att kunna använda bussförarna ännu mer maximalt?
Det är som bekant bussförarbrist, och som de närmaste åren kommer att accelerera med en yrkeskår på över 55 plus i genomsnitt? Att locka in folk bakom ratten genom att erbjuda dem en arbetsdag på 16 timmar är absolut inte rätt väg att locka in ungdomar, eller äldre med för den delen. Och oberoende av kön, religion och ursprung finns det nog ingen som ringer anställningskontoret med sådana villkor.

Tänk om och tänk rätt!

Ja i en vetenskaplig studie på Göteborgs universitet kom man fram till att bussförarnas yrkesstatus rankades på plats 80 av 100. Där har ni något att bita i på Bussbranschens kontor! Varken status, lön eller arbetstider kan ni ju locka folk med! "Lycka till" som en arbetsmarknadsminister en gång sa.
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/16843/4/gupea_2077_16843_4.pdf
På sidan 74-75 finns den verkligt avslöjande listan.

Jag kan inte förstå hur dåligt pålästa Kommunal är
Det är perfekt att ha ”möjlighet” att ta 3 x 15 minuters rast i dag är det lag att sista rasten måste vara 30 minuter blir jag piggare för att jag lägger den först eller sist? Vi tar ett exempel Jag har en grupp som har en kafferast på 38 minuter, men i dag måste jag ta ytterligare 1 rast på 30 minuter för min körtid är slut innan vi ska ha lunch, rök och kisspaus på 15 minuter är OK men sällan på 30 minuter som i dag.
Varför är det ok att jag som turistbuss chaufför kör 8 dagar i Tyskland men inte 8 dagar i Sverige. Grundkravet är att man kör med samma grupp av människor. Så detta berör inte linjetrafik.
Vi tar ett exempel. Ett danskt bussbolag hämtar upp i Malmö och kör en fjällresa på 8 dagar med transfer till och från backen varje dag så då är det ok! Men om ett svenskt bolag som åker från Malmö till fjällen på 8 dagar, så måste svenska bolaget ha två chaufförer. Vilket blir billigast för resenären Svenska eller Danska bolaget. Ska inte Kommunal värna om Svenska bolag och Svenska chaufförer?

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2018-05-15. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.