Bussförare rasar över ändrat schema

|Bussförarna vid Keolis Nybodadepå i Stockholm rasar över att deras fasta schema och fridagssystem slopas. Förare som med åren sluppit arbeta helger tvingas nu köra lördagar och söndagar.
– Det är ett jävla liv här på jobbet, säger huvudskyddsombudet Christer Swanson.

Keolis har beslutat att avskaffa den så kallade senioritetsprincipen, som innebär att de förare som har varit anställda längst kan välja lediga tjänstepass först. Många av dem har valt att vara lediga på helger.

– Det har varit något att se fram emot när man har kört buss i 20-30 år. Men nu stoppas det för att Keolis vill krama ur oss ännu mer vinst till bolaget, säger föraren Sven Mellberg ilsket medan han dricker en kopp kaffe i depån.

De som under många år har kört natt kan nu istället under sex veckor få börja köra tidigt på morgonen och de som tidigare kört tidiga morgnar kan få sena kvällspass.

Förare som har kört helger har tidigare var sjätte vecka som kompensation haft möjlighet till tredagars ledighet, fredag-söndag.

­­­– Nu de tagit den moroten ifrån oss. Fridagarna är nu utspridda som enstaka lediga dagar. För mig har den sammanhängande ledigheten varit viktig som återhämtning, säger Dorian Tudorescu innan han efter en kort paus försvinner iväg till nästa körning.

Kommunal och förarna känner sig överkörda. Keolis bara informerade om att nya schemaregler ska gälla och att alla måste söka lediga tjänster i sexveckorspass. Sedan ska nya lediga tjänster sökas, berättar Christer Swanson.

– Jag har lämnat in en 6.6a som har gått vidare till Arbetsmiljöverket när det gäller att de fasta tjänsterna har avskaffats för nästan alla utom de som har sociala skäl, fortsätter han.

I morgon, tisdag, ska Christer Swanson träffa representanter för Arbetsmiljöverket för att diskutera anmälan.

Frågan om slopad tredagarskompensation för dem som kör helger har blivit en tvistefråga som ska försöka lösas i en förhandling mellan Kommunal och Keolis.

– I värsta fall gör jag en 6.6a även i den frågan, säger Christer Swanson.

Han och den fackliga kollegan Nisse Sjöblom beskriver hur arbetsvillkoren inom Keolis steg för steg har försämrats. Och att detta med de nya tidssökningsreglerna för många blev droppen.

”Det har talats om att vi ska demonstrera utanför Keolis huvudkontor.”

Fram till årsskiftet gällde att cirka 35 procent var fasta tjänster, 5 procet var sociala, medicinska tjänster och omkring 60 procent var tidssökning. Dessa scheman har gällt i ett år med undantag för sommartidtabell.

Det har enligt Christer Swanson och Nisse Sjöblom varit en bra balans som har tagit hänsyn till de äldres önskan om senioritetsprincip och de yngres önskemål om att inte bara få de sämsta passen.

Förändringen innebär att nu är 80 procent av tjänsterna tidssökning. 20 av tjänsterna med tidssökning har helgledigt. Trotjänarna har inte fasta helglediga tjänster kvar.

De nya schemareglerna och det sätt de infördes på har enligt dem upprört många förare.

– Det har talats om att vi ska demonstrera utanför Keolis huvudkontor för att visa vårt missnöje.

Protestlistor har på några dagar fått 200 namnunderskrifter från arga förare. Listorna överlämnades i dag till Keolis vd, Magnus Åkerhielm, vid en uppvaktning som Sven Mellberg och två andra förare gjorde i hopp om att få Keolis att ändra sig.

­– Han lyssnade artigt men det blev inte så mycket mer, säger Sven Mellberg efteråt.

Magnus Åkerhielm tycker att han hade ett bra möte med förarna.

– Vi hade intressanta diskussioner om de krav som de framförde.

”Vi måste också tänka på framtiden och möjligheten att rekrytera nya förare.”

Men Magnus Åkerhielm är inte beredd att ändra på de ändrade reglerna kring tidssökning och kompensation.

– Vi på Keolis gillar tidssökning. Vi har många förare som har arbetat länge hos oss, det ska vi vara stolta över. Men vi måste också tänka på framtiden och möjligheten att rekrytera nya förare. Då är möjligheten att påverka sin arbetstid en viktig faktor.

Magnus Åkerhielm menar att sexveckorspassen gör det möjligt för fler under året att köra de mer attraktiva passen som i dag är reserverade för ett mindre antal förare.

Det finns också ekonomiska argument, Keolis ser möjligheten att kunna utnyttja förarna mer rationellt i förhållande till de körtider som finns.

– Vi måste kunna anpassa oss efter när det finns behov av bussar och förare. Ingen vecka eller inte ens varje måndag ser likadan ut i trafiken månad efter månad. Då måste vi vara flexibla och ha förare som kan köra bussarna när resenärerna vill åka med oss, säger Magnus Åkerhielm.

Detta är en nyhetsartikel. Vid nyhetshändelser kan utvecklingen förändras efter att artikeln har publicerats.

Kommentarer

Jag föreslår massjukskrivningar. Om ni känner er trötta så sjukskriv er. Det är en möjlig utväg så eran arbetsgivare fattar vad det handlar om. Det skulle också få Arbetsmiljöverket att reagera rätt så snabbt.

Är det så människan skall agera? Ni måste vara riktigt sjuka ifall ni tror det är lösningen och då hjälper inte massjukskrivning utan vett och etikett.

Det handlar inte om uppvigling. Tvingar din chef dig att köra kväll fast du är morgonmänniska blir du trött. En trött människa ska inte vara ute i trafiken. Därför är sjukskrivning bästa lösning om chefen vägrar ge med sig.

Men varför arbetar du som bussförare - du är inte kapabel för uppgiften. Bussförare innebär arbete under dygnets alla timmar likt andra yrken. Om du väljer yrke så vet du förutsättningarna. Den som kräver särbehandling har valt fel yrke. Jag föreslår att du söker arbete som bagare/konditor, då skulle du må bättre. Problemet är inte din chef - det är du själv!

Flex tvingas jobba i dygns skift.. (in-,delad.,kväll ).Sömn bli helt förstörd. Spana på tidssökning är förstor. Utan trippel man hinner inte återhämta sig.

Det har hänt samma sak i Hornsberg bussdepå och vi är lika förbanade ...
Arriva , Nobina eller Transdev har 90% av fasta tjänster och resten DK.
Är de duma?

Med tanke på att de accumelerande räntekostnaderna bara ökar som i sin tur äter upp realekonomin , så är det inte osannolikt att det inte blir mindre av bra personaltänk. Sverige har idag den mest privatskuldsatta befolkningen i världen, så uppstudsighet och protester med risk att förlora försörjningen torde vara låg. En affärside Kanske från AB Sverige.

Många branscher saknar idag arbetskraft. Bygg och hantverk, vård och omsorg och inte minst förare. Både Arriva och Keolis söker idag bussförare till stockholmstrafiken. Bussförarna i Stockholm har i praktiken en monopolställning och borde ställa hårdare krav. Det finns runt 5000 bussförare i Stockholm. De kan inte ersättas. Men de är numera uppdelade i diverse sektioner med vård- och omsorgspersonal. Om 5000 bussförare i Stockholm enas i sina krav finns det ingen arbetsgivare som skulle våga göra det som Keolis försöker göra idag. Om inte Keolis stoppas följer Arriva efter, sedan Nobina osv. Arbetsgivarna kommer att plocka bort kisspausen, förkorta dygnsvilan och genomföra fullständig flexibilitet på sina egna villkor. Det är ingen mening att diskutera med AG. diskutera hellre med varandra över sektionsgränserna i ett gemensamt möte.

Detta är resultatet av att Kommunal lade sig platt i senaste avtalsförhandlingen där man endast riktade in sig på att "följa märket". Dom få kronorna i löneökning hade jag kunnat vara utan om vi hade fått bättre scheman och tjänster.
Kontinuitet är väl det viktigaste när det gäller mat och sömn. Nu kan man börja en tid dag 1, två timmar tidigare dag 2 för att dag 3 börja fyra timmar senare. När man frågar företaget varför dom lägger sådana tjänster säger dom bara att det är tillåtet.
Tydligen är det finare att vara tågförare. Eller så företräds dom av ett starkare fackförbund. Vi är anställda på samma företag men dom tjänar betydligt mer än oss bussförare. Dessutom har dom förmåner som vi bara kan drömma om. Bättre arbetstider, längre pauser, kortare tjänster, betalda raster, tjänstekort med mera. Det är sånt Kommunal ska förhandla fram, inte ett par hundra mer i månaden.

Tobbe, jag reagerade på din jämförelse med tågförarna....för har Jag... Åhhh så många gånger ångrat, att jag inte valde detta yrke i stället.
"Samma antal knappar i vagnen" mm.....men betydligt mer ansvar i trafik som bussförare.
Släpper du ratten i tåget, stannar det....gör du samma i bussen hamnar vi i lyckliga fall i diket mm.....och ändå har tågförarna så mycket mer i lön än vi !!!!
Jag är som du, medlem i Kommunal, inte av val men för att det tillhör vår yrkeskategori.
Ibland är jag en stolt medlem....ibland skäms jag !
Vi är en en stor brist-vare redan i dag och om inte yrkeskåren - med Kommunal i spetsen - ser till att ny-anställda tillför vårt yrke lika mycket Social Kompetens, som det praktiska i att ha ett Buss-kort.....så urholkar vi ännu mer vårt yrke.
Min Yrkes-Stolthet har fått sig allvarliga "knäck" sedan jag började i 1976...och tycker inte längre det är ett yrke jag kan rekommendera.....med mindre du har en ytterst medmänsklig ådra, som du inte får betalt för..

Då kommer frågan. Har Keolis ingen bussförarbrist då dom kan göra så här? Köra över personalen. Strumpor till sandalerna ??? Sämre schema.

Vi på Keolis gillar tidssökning, säger VD Magnus Åkerhielm. Nä, det stämmer inte. Vi på Keolis huvudkontor gillar tidssökningen, ska det vara. Trots de fåfänga och resultatlösa försöken att via olika kampanjer och klämmiga slogans få alla att tro att Keolis minsann är som en enda stor familj som bryr sig om och respekterar varandra, så misslyckas man skändligen med att få förarna med sig.
Men det är talande för synen på förarna; man ser dem inte som tänkande människor utan enbart som produktionsenheter. Klart att Magnus Åkerhielm tycker att det var en intressant diskussion han hade med förarna som kom upp till HK. Det ÄR intressant med helt okända företeelser som man inte förväntat sig. ATt förarna är människor av kött och blod med familjer, fritid, intressen och alldeles egna livshistorier.

Men man ska passa sig för att komma med alltför relevant kritik. Då kan det gå som det gick för mig, för ett år sen. Jag fick sparken för att jag kritiserade bolaget och de påhitt som Hk håller på med istället för att bedriva en vettig företagspolitik.
Jag saknar min inkomst, mina kollegor och själva busskörningen. Men Keolis? Inte ett dugg, jag är bara glad och lättad över att vara därifrån.

Man undrar vem som ska betala in skatt eller tjäna pengar åt dessa företag, när alla de som producerar tjänster, därmed inkomster och vinster åt dem, är så sjuka att de inte orkar jobba längre? Det finns ingen logik eller "bondförnuft" i denna förbannade vinstjakt! Dessutom står ledande figurer (för Keolis, Cecilia Jerneheim) för branschen och beklagar att de "marknadspolitiska åtgärderna" ligger nere pga en överklagan av en upphandling!
Varför ska skattebetalarna betala för bussbolagens oförmåga att locka ny personal eller ens försöka behålle de som finns? Skapa eller behåll en vettig arbetsmiljö-förhållanden så kanske de hittar någon som är intresserad...
/Christer

Hur många chefer jobbar på julafton? Eller ens lördag kväll?
Efter 40 år i yrket tvingas man jobba på dygnets alla timmar och årets alla dagar. Hur ska man då locka in unga om de vet att det aldrig blir bättre med åren?
Nej, bussförarna behöver man inte tänka på när man upphandlat trafiken på bara 8 år...
Praktiskt taget hela Sveriges arbetsmarknaden går nu på knäna, för ingen tar ansvar för att personalen ska må bra.

Förutom några små sakfel i artikeln så stämmer det mesta. Frågan till Magnus Åkerhjelm blir: hur mycket intresse som tidsökningen (som Keolis gillar) har skapat för nyrekryteringen? Dessutom har Keolis som mål att ha 100% tidsökning! Hur går det ihop med mat och sovklockan? Speciellt hos de äldre i förarkåren som mer än andra behöver fasta rutiner för att kunna må bra och återhämta sig på ett bra sätt! Vi anser att effektivitet och lönsamhet är överordnat en bra arbetsmiljö för Keolis, därför har vi på Kommunal anmält företaget till Arbetsmiljöverket. Och det är garanterat inte den sista anmälan heller...
Nu får det vara nog!
/Christer

Hej Christer. Vad är det för små sakfel du har hittat?
Stephen Lindholm
Reporter

Det var innan 2011 det fanns 70% fasta tjänster 30% dagkommenderade. Innan det som hänt senast så var det ca: 35% fasta tjänster, 5% sociala, medicinska tjänster och 60% tidsökning. Det som hänt nu är följande: 80% tidsökning, inga fasta tjänster (för trotjänarna) som helglediga utan endast 20st tjänster för tidsökning med helgledigt och inget annat!
Sen är det den "lilla detaljen" med tidsökningen: när den infördes så sas det att tjänsterna skulle fördelas rättvist. Men det Keolis har gjort är att ändra i systemet så att ALLA ska göra 229h30min på sex veckor, inte rättviseprincipen!
Oj, jag kan fortsätta i evighet...

Ok, då ändrar vi till vad du beskriver som rätt fördelning av olika scheman innan årets ändring. Det övriga du beskriver som sakfel står inte i artikeln.

Stephen Lindholm
Reporter

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2017-03-06. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.