Keolis skulle egentligen börja köra i Karlstad från den 13 juni sedan bolaget vann den senaste upphandlingen.

Ett krav i upphandlingen var att berörd personal skulle tas över utan att behöva söka jobb hos den nye entreprenören. Och den övergången har redan förberetts.

Därför har det varit lugnt bland förarna trots entreprenörsbytet och de ekonomiska problemen hos Förenade Buss, berättar huvudskyddsombudet HSO i bolaget, Michael Dencker.

– Vi har känt till de ekonomiska problemen så detta kommer inte som en överraskning. Eftersom vår anställningstrygghet är garanterad så har ingen varit orolig för framtiden, säger han.

Förenade Buss ekonomi är så dålig att kommunen går in och betalar gasen bussarna drivs på fram till entreprenörsbytet. Det kommer att kosta kommunen 4,8 miljoner.

I november 2014 sköt kommunen till 9,4 miljoner kronor till företaget som redan då var i ekonomisk kris, bland annat för ett för lågt inlämnat anbud när de började köra stadstrafiken från 1 juli 2013.

Kommunen får nu också betala 7,4 miljoner kronor till Keolis för att de tar över trafiken från 28 februari och fram till den 13 juni då det ordinarie upphandlingskontraktet börjar gälla, berättar Nya Wermlands Tidningen.

Michael Dencker tror att det faktum att all personal ska tas över har underlättat för Keolis att ta över trafiken tidigare än planerat.

– De har personalen klar och slipper krånglet med rekrytering.

Så entreprenörsbytet handlar för förarna i stort sett om att byta uniform den 28 februari.