Företaget Värmdö Kooperativa Hemtjänst har funnits i ett och ett halvt år och vuxit snabbt. Från början var det bara de sex delägarna som arbetade, idag har de 16 anställda. Bland dem finns flera som inte varit nöjda med sina anställningar tidigare.

– Jag har någon som inte fick betalt för 200 timmar, någon fick inga kunder överhuvudtaget och en fick ingen lunch utan åt en macka i bilen varje dag, säger Charlotte Rosén som är en av företagets delägare.

När hon och andra företagare träffas på olika informationsdagar och utbildningar är det vanligt att de diskuterar problem i företagen. En ofta återkommande fråga är de anställda.

– Ofta pratar de om att det är svårt att få tag i duktigt folk. Det är något som jag inte känner igen mig i. Vi har bra och ambitiös personal som verkligen tycker om sina arbeten.

Hon tror att orsaken till det är att hennes företag vill erbjuda bra arbetsvillkor.

– Vi har kollektivavtal och när jag säger det på möten med andra arbetsledare är en vanlig reaktion ”Varför då?” Många har uppfattningen att det kostar för mycket och att facket är bråkstakar.  Visst kostar det, men här stannar personalen och gör ett bra jobb, säger hon och menar att det sparar pengar på sikt.

Fredrik Vigerskog har tidigare varit anställd som enhetschef på ett medelstort hemtjänstföretag som verkar i Stockholms stad. Han känner igen mycket av det som Charlotte Rosén berättar om.

– Den stora kostnaden var ju personalen och det gällde att hålla nere lönerna. De flesta var timanställda och vi anställde hellre vårdbiträden än undersköterskor, säger han.

Kollektivavtal var det inte tal om.

– Jag tog upp det en gång med ägaren, för att jag tyckte att det skulle vara bra med stödet det ger själv. Han blev galen och skrek åt mig. Jag tog aldrig upp det igen.

Fredriks jobb innebar en ständig jakt både på kunder och bra personal. Personal som skulle vara företagets ansikte utåt och ge nöjda kunder.

– Det var en ekvation som inte gick ihop med låga löner.