Därför är träning bra för gravida

|Att träna när du väntar barn kan underlätta både gravid­iteten och förlossningen och ge snabbare återhämtning efteråt.

Beroende på vad du brukar träna kan du behöva ändra träningen något om du är gravid. Under andra, och särskilt tredje, trimestern (tremånadersperioden) bör du undvika exempelvis träning där det finns risk att ramla, träning med hopp, ensidig belastning av bäckenet och snabba förflyttningar i olika riktningar.

Cykling, spinning och simning är exempel på träning du kan göra hela graviditeten. Gillar du yoga är gravidyoga ett bra val under graviditetens sista del.

I ”Stora träningsboken för gravida” har person­liga tränaren Lovisa Sandström och tv-profilen Jessica Almenäs samlat olika träningsprogram, med styrka, rörlighet och puls, för graviditetens tre del­ar. Övningarna ovan är två exempel från boken. 

Här är några tips:

Att träna de yttre magmusklerna är meningslöst när magen börjat växa. Träna i stället de inre magmusklerna – nedanför naveln – under hela graviditeten. Till exempel övning nummer två här.

Träning av bäckenbotten och knipövningar är en bra förberedelse under graviditeten. Det kan förebygga och behandla urinläckage samt förenkla förlossningen.

Om du har problem med smärta – kontakta en sjukgymnast. Om du har komplikationer under graviditeten eller om du haft flera missfall är det bra att rådfråga läkare innan du tränar.

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen stängde 2018-04-02 13:09