Minko Dimitrov, busstrejkens första dag.
Minko Dimitrov, busstrejkens första dag.

"Det är en seger"

|Bussföraren Minko Dimitrov vid Keolis Söderhallen i Stockholm tycker att det nya avtalet verkar vara en seger.
-- Min första kommentar direkt när vi fick reda på det var att det är ett jättebra avtal de har skrivit, säger han.

Minko Dimitrov ska precis in på ett möte för att få mer information om avtalet när KA får tag på honom. Men han säger att av det han har sett så verkar avtalet vara bra och han är nöjd.
  – Min spontana reaktion är att det är en seger. Den allra viktigaste frågan, övertagandet av personal, är behandlad och den verkar ha lösts. Dessutom pratar man om att ha ett kontrollorgan som ser till att det sköts. Och det här med arbetstiderna är också löst, säger Minko Dimitrov.
  Samtidigt poängterar han att han inte har koll på detaljerna än och att de nu får vänta och se vad effekterna av avtalet blir.

De kolleger han har pratat med är också nöjda.
  – På barrikaden när strejken avblåstes och alla började fråga sinsemellan vad man tyckte så var den första reaktionen väldigt positiv, säger han.
  Minko Dimitrovs arbetsplats Söderhallen togs tillsammans med Råstagaraget och Nobina i Södertälje och Umeå ut i strejk först och han hade strejkat i nio dagar när avtalet blev klart på torsdagskvällen.
  – Det är jättebra att det är över. Vi vill köra buss, vi vill inte strejka.

Detta är en nyhetsartikel. Vid nyhetshändelser kan utvecklingen förändras efter att artikeln har publicerats.

Kommentarer

Håller verkligen med dej.
Bra skrivet!
Det är verkligen sanningen .

En matrast ska vara minst 45 minuter !

.... och många behöver ännu längre matrast för att må bra !

Konstigt, du säger att du kört buss i 20 år, och ändå har du inte fattat vad en matrast handlar om.... Kom igen när du varit i yrket ett antal år till, så får vi se hur din mage fungera, och hur du har det med blodtryck, diabetes, och annat....

I detta ägna du dig åt tyckande ! Kom till sak istället, varför du "tycker" som du gör.... Motivera dig ! ... och kom loss från målyran och hejarklackropen..... Formuleringar, "jag anser att... därför att..." är mycket bättre !

Argumenten ovan är väl ändå inte så tokiga ? (om du nu vill komma
hem snabbare från jobbet, så finns det andra saker att påverka)

Vad då klart en seger.... ?

Fram med detaljerna då ! Får vi se antalet..... och inte bara en massa snack ! Dert här börja ju likna hejarklacken på en fotbollsmatch.... Kom till sak ! Vad har avtalats !

Att avtala om att diskussioner ska ske verkar ju direkt naivt, då man dessutom från Kommunal motsrävigt lyckat ta några få frågor till förhandlingbordet. Samtal sker väl alltid, så det kan ju knappast anses vara ett förhandlingsresultat !

Kisspausfrågan som vi strejkade för förra gången är ett konkret exempel på hur saker hela tiden kommer på glid..... Framtida diskussioner är inget annat än ett undvikande att ta de svåra frågorna nu.....

Det man har gjort är att man skjutit förhandlingarna på framtiden, till en lokal förhandlingspart från Kommunal, som är betydligt svagare än Kommunal som helhet.....

.... och det är ju detta vi har varit med om under åratal, med strandade diskussioner,samtidigt som bussförarna har att köra vidare..... utan att något händer....

Kom til sak nu.... Vad mer exakt är det för punkter det nya avtalet innehåller som är så bra.... ?????????????????? (och kom inte med den där smörjan om diskussioner och samtal igen, och hejarklacksliknade jubelrop för ingen ting)

Det här kan ni gott kolla på också:
http://www.svd.se/naringsliv/strejken-ett-nederlag-for-svenska-modellen_8303368.svd

Hej ALF . Exakt så menar jag också , låt parterna lokalt förhandla fram schemat som passar just det arbetsstället.Det är ju som du säger väldigt olika vart man arbetar , så att skriva fast att en rast skall vara minst 45 eller mer är ingen bra lösning tycker jag .

Jag kör buss i Stockholm Sydväst, värsta hålet i stan när det gäller hårt trafikerade gator, runt Essingeleden och Södra länken. Mycket folk bor det där också som vill med i bussen. Fast ute i god tid vill de inte vara, utan man ska stå och vänta på dem. Kort sagt, här är det ofta övertid.
Att då bara ha 30 minuters rast blir en stressfaktor till. Än värre blir det när våra rastlokaler i Liljeholmen, Farsta och Gullmarsplan ligger 5-8 minuters promenadväg bort från avlösningshållplatsen. Det betyder 10 till 16 minuter av rasten ska ägnas åt promenad, nyttigt i och för sig, men lägg därtill att man oftast är några minuter sen också. Det kan då betyda att man kanske bara får 15 minuter i rastlokal, att äta och göra sina toalettbestyr. Ja, det förstår väl var och en att man inte hinner slappna av och ladda upp batterierna för nästa stresspass i trafiken.
Alltså, längden på rasten beror mycket på var man kör. Jag anser att rasten i lokal måste få vara minst 30 minuter, för att jag sedan efteråt inte ska vara en trafikfara bakom bussratten.
Men du har ju helt rätt i att arbetsdagen inte får bli överdrivet lång, som den kan bli när man har över 90 minuters obetald rast. Lagom är bäst, och som sagt det beror ju på var man kör hur lång rast som verkligen behövs.

Perka ! Vilka är vi? Jag vill inte ha mer än max 35 minuters obetald rast för längre obetald rast = längre arbetsdag , så snälla , prata för dig själv.

Den viktigaste frågan, övertagande av personal, har nu äntligen fått en lösning. Så även frågan om arbetstider eftersom nu lokala överenskommelser ska göras. Det klart att detta är en seger för de medlemmar i Kommunal som är bussförare och servicehalls personal.

Hoppas att Minko har rätt.... och att han vet något jag inte har förstått, så att vi kan få våra matraster på 45-50 minuter, och arbetspauser om 20 minuter på pauslokalen, då det är högtrafik och kör i hop sig.... och att vi slipper en massa ofrivilig övertid i samband med sådana arbetstoppar, då det är extra viktigt att vi får komma hem och återhämta oss för nästa arbetsdag....

.... för det är just då vid arbetstoppar och hög arbetsbelastning vi behöver vår återhämtning för att på ett trafiksäkert sätt kunna gå ut i trafik igen och värna våra kunder, medtrafikanter och allmähetens säkerhet....

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen stängde 2013-07-19 10:50