Hur ser arbetarlitteraturen för 2000-talet ut egentligen? Jo, just så här. Med humor, formuleringsfyndighet, politik och ilska skildrar kassörskan Erika Petersson livet bakom varubandet.

Allt började med att hon för sex år sedan startade ett twitterkonto med samman namn som den här boken. Hon fick tusentals följare.

Nu har det blivit en bok som innehåller lika delar kåserier, tweets, serieteckningar. Allt har det gemensamt att de sätter fokus på både jaget, affärsbiträdet, och duet, kunden. Vad innebär det att jobba inom service, att alltid vara trevlig, att inte tycka att någon kunds begäran är för konstig?

Vi får en inblick i en vardag vi möter nästan varje dag, utan att egentligen känna till den. Som tyngden i att lyfta hundratals felvända varor varje dag, att fronta fanta i evigheter och så dessa autentiska och samtidigt absurda ögonblicksbilder: ”När en kille våldssprang in i butiken och skrek VILKET ÅR??? VILKET ÅR ÄR DET?”

Och i bakgrunden finns hela tiden den stora maktobalansen: kunderna som anser att de hela tiden kan behandla kassörskan hur som helst. De bestämmer, det är hon som ska leverera. Det är klassförakt när det är som värst.

Erika Petersson lyfter också flera andra fackliga frågor, som arbetstider, maratonlånga öppettider, ergonomi och rätten till lunchraster.

Hon är kanske ingen stor och färdig tecknare än, men det kan man köpa. Min största invändning är i stället det långa och tråkiga kundhoroskopet på slutet i boken. Det känns som en krystad utfyllnad som inte tillför något.

Men på det hela taget är ”Drottningen i kassan” faktiskt oumbärlig, unik och skrattframkallande.

Och en sak är säker: Du kommer alltid vända streckkoden rätt efter att ha läst den här boken.