Sen några år tillbaka byts trasiga rutor på vagnarna ut mot den här nya typen som i stället för värmefilm har värmeslingor, och de är slingorna som orsakar problemen.

I en enkät från Kommunal svarar 200 av 350 förare att de upplever problem med rutorna.

– Det enda jag kan se när jag kör är de här värmeslingorna. Det blir en säkerhetsrisk också, jag får svårt att avståndsbedöma och det blir svårt med trafiksignalerna, säger Alexander Oscarsson.

Kommunal kräver en handlingsplan från arbetsgivaren och har anmält frågan till Arbetsmiljöverket som ska göra en inspektion nästa vecka (den 17 februari).

– Vi vill veta när arbetsgivaren tror att man kan byta ut de här rutorna. Där har man ingen tydlig plan. Förhoppningen är att Arbetsmiljöverket kan hjälpa till här så vi får en handlingsplan, säger Kommunals huvudskyddsombud för spårvagnsförarna, Mikael Lyckeklint.

25 av totalt 80 vagnar har den här typen av rutor.

När Alexander Oscarsson råkar ut för en vagn med värmeslingor i rutan, begär han ofta avlösning efter en stund. En reserv kallas in och Alexander får själv bli reservförare.

– Jag brukar klara en halvtimme-timme ungefär, säger han.

Kommunal lyfte frågan om rutorna första gången för snart ett år sen men först nu har man fått ett muntligt löfte om att nya rutor ska upphandlas.

– Vi undersöker marknaden för att köpa in nya rutor, säger Gunnlaugur Jonasson, vid Göteborgs spårvägar, till Sveriges radio Göteborg.