Det var en sommar för fem–sex år sedan. Undersköterskan Jessica Björk var trött och arg. Många sommarvikarier fick inte ge medicin, därför blev det tuffare för de ordinarie att hålla reda på allt.

Alltför ofta missades medicintider. Det var negativt för de boende som inte fick medicin i tid och det blev dålig stämning bland de anställda.

– Jag ringde vår IT-administratör och talade­ om min frustration, säger Jessica Björk.

 

LÄS OCKSÅ: Tekniken som stärker vården

 

Arbetsgivaren Tre Stiftelser, som driver tre äldreboenden i Göteborg, tog missnöjet på allvar. De anlitade ett företag som utvecklar appar, och bildade en arbetsgrupp.

– Jag var med i gruppen. Vi fick berätta hur vår arbetsdag såg ut, och företaget byggde appen efter­ våra behov, säger Jessica Björk.

Resultatet blev appen Medication and Care Support System, MCSS. Sjuksköterskorna lägger in de boendes mediciner i systemet. Varje boende har en ipad i sin lägenhet, där undersköterskan både kan se vilka mediciner som ska ges och signera efteråt. 

Systemet är också kopplat till undersköterskornas arbetstelefoner. Om en boende inte har fått sin medicin i tid kommer det upp ett larm.

– Det är en enorm kvalitetssäkring för de boende. Det blir mindre hjärnstress för undersköterskorna och färre medicinavvikelser, säger Jessica Björk. 

Hon tror att undersköterskor kan bidra ­mycket­­ till den tekniska utvecklingen eftersom de ser ­behoven.