LO
Karl-Petter Thorwaldsson. Foto: LO

LO: De rika drar ifrån

|Snittlönen för en storbolagsdirektör är mer än 59 gånger så hög som en undersköterskas. Det visar LO:s rapport om maktelitens löner.
– Det är en sjuk utveckling. Och genant för både makteliten själv och samhället i stort, säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

LO har sedan 1950 jämfört lönerna mellan makteliten – här definierat som chefer inom bland annat storföretag, folkrörelser och medier – med en vanlig industriarbetarlön. Och i år är skillnaden rekordstor, i alla fall när det gäller cheferna på storföretagen. År 2016, som årets rapport behandlar, tjänade cheferna i snitt mer än drygt 55 industriarbetalöner.

Man har också jämfört med undersköterskor, där tjänar den ekonomiska eliten mer än 59,9 gånger vad en undersköterska tjänar. LO har också jämfört städare och direktörslöner. Där är skillnaden än större: En storföretagsdirektör tjänar i snitt 71,2 gånger vad en städare tjänar.

– Det här är chockerande. Vi har fått en grupp rikisar som drar ifrån. På 80-talet var vi världens mest jämlika land, nu har vi halkat ner till tolfte, trettonde plats. Helt plötsligt är vi sämst i Norden, sade Karl-Petter Thorwaldsson när rapporten presenterades.

Han menade att stora saker står på spel om jämlikheten minskar ännu mer, bland annat tryggheten och tilliten i samhället. Karl-Petter Thorwaldsson efterlyste därför en större debatt om löneskillnader på samma sätt som finns internationellt.

LO presenterade också flera möjliga förslag för att minska klyftorna. Bland annat att ledningen för företagen precis som de anställda ska följa märket. LO vill, som är känt sedan tidigare, också se en ny skattereform, där skatten på kapital höjs och skatten på arbete sänks.

Men din egen lön då? Hur försvarar du att du själv tjänar mer än tre gånger en industriarbetare?

– Jag följer märket. Men det är en diskussion vi har och jag skäms inte för min lön, sade Karl-Petter Thorwaldsson.

Detta är en nyhetsartikel. Vid nyhetshändelser kan utvecklingen förändras efter att artikeln har publicerats.

Kommentarer

Sedan upphandlingen av busstrafiken startat så har det enda sättet för bussbolagen att gå med vinst att skära ner på bussförarnas löner och förmåner.
Bussförare får inte längre pension vid 63, får inte längre 32 dagars semester vid 50 fyllda, får inget frikort i kollektivtrafiken, får ingen ersättning för läkarbesök, får ingen reseersättning för tid där man börjar och slutar i var sin ände av stan, får allt kortare pauser, får noll regleringstider vid ändhållplats, får göra en massa arbeten på sin fritid helt obetald och endast i bästa fall en ynka 500-hundring i lönelyft vart år...
Ska vi se hur mycket bussbranschens företagsledare offrat de senaste 25 åren???

Håller med dej Karl-Petter.

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2018-03-07. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.