Kollage busstrejken.
Kollage busstrejken.

Övertaganden var stötestenen

|Den stora stötestenen i förhandlingarna med Bussarbetsgivarna har hela tiden varit anställningstryggheten vid upphandling.
Frågan löstes inte förrän tidigt i går morse, uppger en källa i Kommunals avtalsdelegation.

– Innan vi fick klart med den frågan så var vi inte villiga att diskutera några andra punkter, säger bussföraren som KA har talat med.
  I avtalet står det nu att det bolag som får en ny entreprenad i första hand också ska ta över personalen.
  Det slås också fast att provanställningar inte ska tillämpas generellt samt att det finns möjlighet att tvista på det centralt. Dessutom inrättas en partsammansatt nämnd som ska övervaka att skrivningarna följs.

Bussarbetsgivarnas vd Peter Jeppsson har i en kommentar till TT velat tona ner betydelsen av avtalsskrivningarna och bland annat sagt att åtagandet inte är bindande.
  Men i förhandlingarna med Kommunal har det låtit annorlunda, enligt Kommunalarbetarens källa:
  – Det satt otroligt hårt inne fört Jeppsson. Vi blev väl klara med den frågan någon gång vid 4-5-tiden, natten till torsdagen (27 juni). Då först kom det ett bra besked. Sen rullade det på bra med den övriga förhandlingen under torsdagen.

Exakt hur det kommer att fungera återstår att se. Men flera i delegationen talar om ett genombrott och ett rejält inflytande i övertagandefrågan.
  – Min bedömning är att det är en stark skrivning, säger Kent-Åke Prim, bussförare och avtalsdelegerad från avdelning Väst.
Ansvaret för att följa upp de centrala skrivningarna, ligger nu delvis på Kommunals lokala fackliga organisationer, säger Conny Ilandersson, bussförare och avtalsdelegerad från avdelning Sydost.
  – Det ligger mycket jobb på oss nu. Men nu har vi ett medel. Det ska följas upp så att det går rätt till, säger han.

Över huvud taget är det positiva tongångar från de avtalsdelegerade.
Peter Wounsch, reparatör och avtalsdelegerad från avdelning Skåne, kan inte peka ut någon särskild punkt han är extra nöjd med utan pekar på helheten.
  – Det är en klar seger. Vi har visat framfötterna och gått på medlemmarnas linje och Kommunal har inte släppt greppet, säger han.
  Kent-Åke Prim, från avdelning Väst, är övertygad om att det var strejkvapnet som gav effekt.
  – Absolut. Det är ingen tvekan om det. Vi hade inte fått en så stark skrivning om övertagande av personal annars.
  Finns det någon fråga du är mindre nöjd med?
  – Det skulle vara att vi inte lyckades få igenom 11 timmars dygnsvila i så fall. Men frågan lever kvar även om vi inte har någon direkt regel i avtalet.

Peter Wounsch hoppas att överenskommelsen om att de lokala facken ska få inflytande över arbetstiden, även kan täcka in frågan om dygnsvila.
  – Vi kommer säkert få en hel del jobb med flera skrivningar. Men det tror jag, säger han.
  Conny Ilandersson, avdelning Sydost tar upp den lägre höjningen av ingångslönerna, som något mindre bra i avtalet.
  – Man är inte nöjd med allt. Men man ska inte ligga så länge på den lägsta tarifflönen så jämfört med vad vi fick i övrigt så var det nog värt det.

Detta är en nyhetsartikel. Vid nyhetshändelser kan utvecklingen förändras efter att artikeln har publicerats.

Kommentarer

Nu har det gått en vecka sedan strejken avblåstes och vi bussförare fick vårt nya avtal. Fortfarande anser Kommunal att det är en seger, och är fantastiskt nöjda med resultatet.

På grund av detta så frågar jag mig, vad vet de som vi andra inte vet??? För vi bussförare har då inte sett orsaken till detta segerjubel!
Anställningstryggheten: Vad är skillnaden, förutom nämnden som tillsats, från 2011-års avtal? Det som skrevs i det avtalet ansågs ju också vara SÅ bra för alla bussförare, men nu med facit i hand så vet vi ju att så inte blev fallet. Fortfarande får anställda lämna sina jobb, eller bli provanställda efter ett entreprenörsbyte. Fortfarande kan det nya företaget välja och vraka vilka som ska få följa med och inte.

Var i det nya avtalet finner vi skrivningen som gör vårt arbetsliv bättre? Var står det om nya ramtider? Var står det om 11 timmars nattvila? Raster och körtider? De omtalade "pissepauserna"?

Vad beror dessa ständiga fallmatcher mot BUA på? Kan inte Kommunals delegation bättre? Är de verkligen så dumma att de verkligen tror att de har vunnit? Lyckas Jeppsson med anhang kollra bort Kommunal så totalt? Eller beror det på att de inte bryr sig?

Oavsett vad det beror på så är det hög tid att omstrukturera denna delegation! Ni har inte lyckats med ert uppdrag, igen, och borde därför lämna era platser till förfogande! In med folk som har både kunskapen och vilja att sätta bussförarnas väl och ve i första rummet, och som inte luras så grundligt av BUA avtal efter avtal!

Bussförare i Stockholm kan följa med till nästa bolag vid varje upphandling, utan något gny från nya bolaget. Varför det ska vara så svårt ute i landet begriper jag inte.
För å andra sidan kan ju arbetsgivaren ge tre varningar och sedan avskeda den bussförare man tycker illa om. Det har hänt i mitt garage att en bussförare fått sparken efter bara tre anonyma kundklagomål, några försovning klockan 03:30 på morgonen, några sjukskrivningar för tätt inpå i ett yrke som man är väldigt utsatt av smitta från trafikanter och alkolås, en lättare krock i landets tättaste och stressigaste trafik och bristande respekt för chefen, det senare var väl det som vägde tyngst kan jag tro?
Så det borde vara världens enklaste sak att ta över förarna, det är ju ett bristyrke, så att hitta nya gör sig inte i en handvändning. Och som sagt, den som sedan inte passar herrarna kan man ändå ganska raskt förpassa till kön på Arbetsförmedlingen.
Att förhandla mot mångmiljonärerna för fattiga bussförare är ett hårt arbete, och förmodligen är det därför det är så svårt, för att inte säga helt omöjligt, att gå i mål med alla våra rimliga krav???

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen stängde 2013-07-19 12:08