Peter Gunseus
Foto: Peter Gunseus

Skiftarbete – så påverkas du

|Som skiftarbetare räknas här alla som jobbar ­andra tider än enbart dagtid. Man kan ­jobba skift på så många olika sätt att det är
svårt att säga något generellt om effekterna på hälsan.

Jobba natt eller tidig morgon

 Att jobba natt eller börja jobba väldigt tidigt innebär att man går emot kroppens inbyggda dygnsrytm. Det kan göra att man blir trött på jobbet och riskerar att få för lite sömn. Det finns undersökningar som visar på högre risk för olyckor och vissa sjukdomar hos personer som jobbar natt. Det är svårt att veta om det är nattarbetet i sig som ökar riskerna, eller om det beror mer på dålig arbetsmiljö eller dåliga scheman. Det finns också undersökningar där man inte kunnat se några ökade risker.

Jobba kväll och helg

 Här finns ingen konflikt med kroppens dygnsrytm. Däremot kan det medföra en social stress att jobba när de flesta är lediga. Det kan vara svårt att hinna träffa familj och vänner.

Arbetstidens längd

 Nattarbetare behöver oftast mer tid för återhämtning än dagarbetare. Därför är det vanligt att nattarbetare har kortare arbetstid.

LÄS OCKSÅ: Knepen som fixar skiftarbetet

Arbetsbelastning

 Det är mindre skadligt att jobba natt om man har ett fysiskt och psykiskt enkelt arbete, där man kan styra arbetet själv och ta pauser när man behöver.

Livsstilen

 Att motionera, äta bra mat och inte röka är bra för hälsan. Det kan vara svårare att skapa goda vanor när man har oregelbundna arbetstider.

Individuella förutsättningar

 Människor reagerar olika på skiftarbete. Till exempel klarar kvällsmänniskor ofta nattarbete bättre än morgonmänniskor – som i sin tur klarar tidiga morgonpass bättre. Eftersom dygns­rytmen ändras något med åldern är det oftast lättare att jobba natt när man är ung och morgonpass när man är äldre.

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen stängde 2017-10-11 13:27