Privat
Petri Myllykoski. Foto: Privat

Skyddsombud sa ifrån om heta bussar

|För höga temperaturer och luftkonditionering som inte fungerar i bussarna fick Kommunals huvudskyddsombud Petri Myllykoski i Södertörn söder om Stockholm att kräva åtgärder av arbetsgivaren. Nu hoppas han att anmälan blir starten på ett mer långsiktigt arbete.

Petri Myllykoski, som är Kommunals huvudskyddsombud på Södertörn, berättar för KA att han redan under våren hade en diskussion med arbetsgivaren om att han ville se en plan för att laga AC-anläggningar i de bussar där det behövs.

– När jag kom tillbaka från min semester var det i princip katastrofläge. Den 19 juli lade jag en 6:6a till arbetsgivaren. Nu är arbetsgivaren skyldig att hitta en lösning, säger Petri Myllykoski.

En av åtgärderna är att lösa av förarna efter två timmar. Nobina har kallat in extra personal.

– Är det temperaturer på över 28 grader då behöver man pausa i svalare miljö. Så varmt har det varit på i princip samtliga bussar, även på dem med fungerande AC.

Enligt Petri Myllykoski har samarbetet med arbetsgivaren fungerat ganska bra. 

– Vi har haft en bra dialog, men som alltid är det att implementera åtgärderna som är det svåra. Södertörn är ett stort trafikområde och den centrala trafikledningen dit man ska höra av sig om något inte fungerar ligger i Solna. Ett viktigt steg är att få dem med i matchen, säger Petri Myllykoski.

Andra åtgärder som har påbörjats är att kalla in firmor som kan laga AC. Där har arbetsgivaren ökat takten. Nobina har också börjat utbilda tekniker som är certifierade, säger Petri Myllykoski.

Det finns också andra mer långsiktiga åtgärder som skulle underlätta för bussförarna. Bland annat att bygga tak på fler depåer. Det skulle också underlätta vintertid.

Enligt Petri Myllykoski är ändå fungerande luftkonditionering den viktigaste åtgärden.

– Ett problem är att arbetsgivaren inte har full koll. Vi fick tidigare redovisat att 76 procent av alla AC skulle fungera, men det stämmer inte. Har man lagat en AC för ett halvår sedan betyder det inte att den fungerar i dag. Där vill vi ha mer korrekt information. De busstyper vi har i dag är konstruerade för att AC:n ska fungera.

Vid ett möte under onsdagen lovade arbetsgivaren att bara fordon utrustade med AC ska få köras ut under eftermiddagarna.

– Vi pratade också om att det vore bra om det fanns en lapp vid förarsätet som talar om när AC:n senast besiktigades, ungefär som det finns i hissar, säger Petri Myllykoski.

Inge Morelius är samordnare för Kommunal på Nobina Sverige. Han anser att samarbetet med arbetsgivaren är bra, men att mycket hänger efter.

– I år har vi haft det extremt. Det har aldrig varit så här varmt. Vi har fått i gång ett bättre systemarbete. Vi vill att man har koll på AC:erna redan i februari, säger Inge Morelius.

Detta är en nyhetsartikel. Vid nyhetshändelser kan utvecklingen förändras efter att artikeln har publicerats.

Kommentarer

Bussarna i Sverige är inte beställda med "riktig" AC. Det räcker med att åka på en charterresa till Medelhavet för att fatta att bussarna där nere är utrustade med riktig AC. Om det finns riktig AC i bussen ska det spruta ut "kall" luft i luftutsläppen, precis som på en vanlig personbil. Det kommer inte hjälpa att en AC firma ser över klimatanläggningen så länge bussen inte är beställd med en riktig dimensionerad AC. Eftersom busstrafiken inte får kosta något i Sverige blir det så här. Samma tjafs varje sommar och en hel del bussbolag som skyller på att chauffören inte kan ställa in klimatanläggningen rätt osv osv.

I flera veckor har jag nu kört buss, med en temperatur som varje dag överstiger +30ºC. Toppnotering +37ºC, finns bevisat på foto! ;-).
Över 30 grader är den temperatur man sitter i i 8 h per dag! Resenärerna kanske sitter 8 minuter i bussen, eller 28 min?
Trots att vissa bussar har AC så är den så vek att det ändå är 4-5ºC varmare i bussen än utanför, typ 30 utanför och 34 inuti. Det hjälper inte om man snålar på tekniken, eller underhållet!
Frågan är om bussförarnas hälsa är tillräckligt viktig för att man ska kosta på dem en anständig arbetsmiljö???

Jätte bra att säga ifrån, helst så ska man egentligen gå hem.
Och låta arbetgivaren köra bussarna.
Inför mera ac i bussar så alla får en bra resa.
Bra jobbat Petri.

Skriv din kommentar

Kommentarer är tillåtna till 2018-08-23.
Din kommentar kan komma att publiceras som en insändare i KA:s papperstidning.