Johan Erlandsson
Peter Ragnarsson. Foto: Johan Erlandsson

Stor ilska över nya bussavtalet

|– Jag ser inte det här som ett stort steg framåt. Det är status quo.
Så säger bussföraren Peter Ragnarsson på Nybodagaraget i södra Stockholm, dagen efter att Kommunal slutit nytt avtal med Sveriges Bussföretag.

Det är svårt att få förare och verkstadspersonal att uttala sig offentligt om det nya avtalet. Men det råder ett allmänt missnöje bland förarna och många talar om att gå ur Kommunal.

Peter Ragnarsson är direkt negativ till det nya avtalet:

– Det är väldigt platt, märket får man ju alltid ändå. Och när man får så lite av det man siktat på, då borde man försöka sträva efter ett ettårsavtal.

Nu är avtalet i stället treårigt. Peter Ragnarsson lyfter fram den stora manifestationen i Stockholm i våras.

– Det var stor uppslutning. Kommunal borde ta vara på det och lyssna på vad vi har att säga.

Flera tycker att det nya avtalet lämnar mycket i övrigt att önska och tillsammans med vad man anser vara en repressiv personalpolitik från arbetsgivarhåll, leder det till ett pyrande missnöje.

Också på KA:s webbplats  uttrycker flera bussförare sitt missnöje i kommentarsfältet. Här är några citat:

”Treårigt avtal utan de mest grundläggande förbättringarna vi hade önskat – vad finns kvar för bussförarna i Stockholm att göra nu inom en organisation som Kommunal?” 

”Ni har ju inte lyckas med någonting. Man funderar på att gå ur förbundet.”

 ”Det är både tragiskt och sorgligt att Kommunal än en gång har sålt ut bussförarna till lägstbjudande.”

Framför allt är många kritiska till att ramtiden förblir oförändrad. Men kritik riktas också mot för kort nattvila och löneökningarna som anses för låga.

Susanne Gällhagen, ombudman Kommunal, förhandlade fram avtalet:

– Jag förstår att de inte är nöjda, men vi tycker att vi har fått ett hyfsat bra avtal. Efter omständigheterna har vi tagit ett steg framåt, säger hon.

Ändrade ramtider fanns med som ett yrkande. Många förare anser att det är viktigt både för trafiksäkerheten och hälsan.

Men för att få igenom det kravet hade Kommunal fått betala med försämringar i avtalet, enligt Susanne Gällhagen. Bedömningen är att ramtiderna går att driva som en arbetsmiljöfråga.

– Men naturligtvis vill vi ha pigga förare, att våra medlemmar ska få tid att återhämta sig och dessutom ha en meningsfull fritid. Men den här gången var det dygnsvilan som vi fick framgång med, säger Susanne Gällhagen.

Det finns dock förare som ifrågasätter hur många andra yrkesgrupper som har elva timmars dygnsvila. Det är den dygnsvila som regleras i arbetstidslagen, men det finns möjlighet till undantag.

– Det här har vi haft långa diskussioner om i avtalsförhandlingarna, vi tycker inte att man ska schemalägga folk under elva timmars dygnsvila, säger Susanne Gällhagen.

Hon poängterar att Kommunal jobbar mycket med frågan både i avtalsrörelsen, på nationell nivå och på EU-nivå.

Är det här frågor att ta konflikt för?

– Vi gjorde inte den bedömningen i år att vi kunde göra det eftersom de gav oss allt det som LO-samordningen säger, så har vi inte de andra förbunden bakom oss på det sättet, säger Susanne Gällhagen.

Hon påminner om att även behovsanställda och dagkommenderade som kör under 50 kilometer nu får elva timmars dygnsvila.

– Våra listgranskare och skyddsombud kommer att jobba med frågorna lokalt, säger Susanne Gällhagen.

Bland bussförarna finns också ett missnöje med nivån på löneökningarna, att de ligger i nivå med övriga på arbetsmarknaden räcker inte.

– Det är samma sak här, vi kan inte konflikta oss till mer pengar. Då måste man i så fall hitta en bytesverksamhet i avtalet och vi var inte beredda att sälja något i avtalet, säger Susanne Gällhagen.

Enligt Kommunal vill arbetsgivarna försämra reglerna kring rasterna och ta bort rasten från uppräkningstiden.

– Vi ansåg att det skulle bli en för stor försämring, säger Susanne Gällhagen.

Vad vill du säga till dem som vill gå ur Kommunal?

– Det är bra att vara med så att man kan påverka, påverka göra man även lokalt, många har lokalt lyckats med att få ned ramtiden, säger Susanne Gällhagen.

Mattias Dahl, VD på Transportföretagen, vill inte kommentera detaljer i avtalet eller parternas olika yrkanden.

Detta är en nyhetsartikel. Vid nyhetshändelser kan utvecklingen förändras efter att artikeln har publicerats.

Kommentarer

Det är inte så konstigt att kommunal viker ner sig och inte ens framför de krav som busschaufförer motionerat om, när ombudsmännen inte känner till hur vi förare har det i vårt arbete. Det minsta man kan begära är väl att de anställer ombudsmän som arbetar som busschaufförer för att driva förhandlingarna för oss. Lika självklart är att de anställer f.d. under/sjukskötare att förhandla för sjukvårdspersonalen. Kan inte kommunal klara det enkla så kanske det är dags att alla vi som jobbar inom kollektivtrafiksektorn att gå ur kommunal och starta en fackförening för alla som arbetar inom buss/tåg/tunnelbane/spårvagns-trafiken som helhjärtat går in för att driva våra frågor

Försöker sätta mig in i det nya avtalet. Konstaterar att det tydligen gått "smärtfritt" och att det främst handlar om de sedvanliga löneökningarna. Vad ska jag med några hundralappar till när jag ändå inte orkar leva ett normalt liv vid sidan om jobbet? Det är dags att istället driva frågan om arbetstidsförkortning och vettiga arbetsscheman på allvar nu.

Nu har vi låst in oss i tre år till. Jag hade en dröm om ett avtal där jag kunde börja och sluta på samma plats. Där jag fick tio minuter verklig paus. Där jag fick betalt för all restid. Där jag slapp sitta obetald på vansinnigt långa raster. Helt enkelt en sådan arbetsmiljö som de flesta andra svenskar har. Och, nu tar det tre år igen innan något kan ändras. Kommer ni ihåg förra avtalet förresten. Då sa man att arbetsmiljöfrågorna jag just skrev inte blev aktuella för att det var ett ettårigt avtal. Nu är det ett treårigt och allt är sig likt. Arbetsgivarna som är knutna till avtalet tar betalt av sina uppdragsgivare utifrån de förutsättningar som finns. De blir inte lidande. Så det fanns ingen orsak att hålla igen.
Det enda jag vill avsluta med är att ni skött detta oerhört dåligt. Det är en skam för Sveriges fackföreningar.

Det har gått några dagar sedan jag fick information om det nya bussavtalet och jag är fortfarande så arg och besviken att jag nu först kan skriva en kommentar.
Alla som har någon som helst insyn och kunskap vet att bussarbetsgivarna och bussbranschen struntar fullkomligt i oss bussförare och bristen på bussförare. Det enda som är intressant för bussarbetsgivarna är att bussförarna ska kosta så lite som möjligt och arbeta så mycket som möjligt och det beror naturligtvis på att vinsten för bussföretagen ska bli så stor som möjligt. Så här är det sedan kollektivtrafiken konkurrensutsattes, m a o det har bara blivit värre och värre.
Jag må vara naiv, men jag trodde att mitt fackförbund skulle förhandla om ett avtal värd namnet, men nej, det blev inget tredje gången gillt - det blev inte någonting! Alltså, tredje avtalet på raken som Kommunal inte kan förhandla med bussarbetsgivarna - man baxnar! Kommunal! Det går inte att skylla på arbetsgivarsidan hela tiden, inte när det finns alldeles utmärkta stridsåtgärder att använda! Det är ingen förhandling om man skyller på att Sveriges Bussföretag säger nej - det är då man BÖRJAR FÖRHANDLA!
Vi bussförare har urusel lön. OBS! Jag jämför inte med någon annan yrkesgrupp, jag ser till vår arbetsmiljö med allt vad det innebär - en slutlön på åtminstone 35000 efter tio år är rimligt (det kanske skulle attrahera flera att börja köra). Varför Kommunal är inte vi värda högre grundlön? Vi har ett OB-tillägg som inte är värd namnet! Varför? Varför Kommunal är inte vi bussförare värda mer i OB-tillägg? Vi bussförare arbetar dygnet runt, alla dagar under hela året, vi kör i alla väderlek som finns! (Då och då ser man frågor i media - "Undrar hur snöskottaren tar sig till jobbet, innan det är skottat?" - Jag, som bussförare har kört bil hemifrån, till bussgaraget, långt innan snöskottaren har vaknat...och sedan fortsatt att köra buss på oplogade gator och vägar!) Vi bussförare har så korta raster att vi inte hinner återhämta oss innan det är "på´t igen"! Varför Kommunal? Varför är inte vi bussförare värda tillräckligt tillräckligt långa raster? Jag skulle kunna fortsätta att räkna upp mycket mer, men alla bussförare vet hur det är.
Jag tror att det här är det sista avtalet jag har som bussförare. Jag kommer inte att orka med detta arbete så länge till. Min förhoppning inför denna avtalsrörelse fick en ordentlig käftsmäll och det gör mig både arg och ledsen, men jag känner även en mycket stor sorg över att mitt fackförbund gång på gång sviker oss bussförare.
Vi kan inte själva kämpa mot våra arbetsgivare. Det måste Kommunal göra åt oss!


Orkar inte heller med. När inte ens kontrollanter eller vakter vågar jobba i utsatta områden. Medan vi bussförare sitter helt ensamma och får ta integrationen, våldet och plankarna. Nio timmar i Stockholmstrafiken. Jobba varannan helg. Utbränd för en spottstyver. Kommunal ger oss "märket" som inte ens räcker till höjningen av hyran. Medan ombudsmännen försvarar avtalet.

Nu är avtalet i hamn och jag ger Kommunal en sista uppgift. Vem blir ansvarig för olyckor som beror på trötthet? Eftersom den första karensdagen vid sjukskrivning inte är betald måste Kommunal gå ut och tala om vem som blir ansvarig för trafikolyckor som beror på trötthet. Blir det arbetsgivaren eller Kommunal? Eller delar Kommunal och arbetsgivaren på det ansvaret? Sveriges bussförare behöver ett klargörande från Kommunal.

Måste kommentera en gång till nu när jag ser att så många är lika rosenrasande som jag!

Lokalt lämnade jag in 59 avtalsförslag ett år. Trots att lokala facket ställde sig bakom de allra flesta så gick de inte ens ända fram till avtalsdelegationen.
Och vissa avtalsförslag kostar inget, utan är bara krav på att täppa igen arbetsgivarens kryphål i nuvarande avtal. Som t.ex. att vi ska ha 10 minuters paus efter 2½ h körning. Vi har nu 6 minuter efter 3 h. Det ska alltså stå 10 minuter i lokal med toalett. Är det så svårt att skriva in det i avtalet? Likaså att all arbetstid ska ingå i 2½ h, inte bara körtid med trafikanter. Inte heller det så svårt att skriva in i avtalet? Förslag till ingen kostnad alls, utan bara ett förtydligande till avtalstexten. Men icke sa nicke...

Sedan undrar jag över lågvattenmärket... Ja, det "märket" som industrin satt som gräns för offentliga sektorn. Varför ska de bestämma? Vem kör dem till industrin, vem plåstrar om dem när de klämt fingret i sin maskin, vem tar hand om dem när de blivit gamla? Jo, kommunalarna! Vi är värda mer pengar, mycket mer än vi har idag! Och även att ha bättre arbetsmiljö och villkor!!! Att kommunalarna ska ligga på miniminivån är så 1800-tal, ja kom in i matchen nu, vi skriver faktiskt 2017!!!

Att Kommunal sedan inte vill ta fajten, (strejka/övertidsstoppa/anställningsstoppa/blockad), för sina medlemmar är häpnadsväckande. Man vill inte strejka utan LO-förbunden i ryggen? Men Kommunal ska väl i första hand hålla sina egna medlemmar bakom ryggen? Allvarligt alltså, "Kommunals medlemmar VS. LO-förbundets ombudsmän", vem stödjer ni???

Slutligen vill jag bara säga till bussarbetsgivarna. Ni binder nu ris för egen rygg. Hur ska ni få ihop era vinster utan bussförare??? Förarlösa bussar i Stockholmstrafiken, jo fortsätt dröm bara! :-D

Det ska väl först ske en större bussolycka, där bussföraren på grund av utmattning förlorat kontrollen över sitt fordon.....,

.....och där bussföraren i efterhand hävdar vid rättegång och i reportage i massmedia, att det är bussarbetsgivarna och Kommunal som bär det största ansvaret, då dessa genom avtal satt Trafikförordningen 3 kap §1 ur spel, där bussföraren känt sig pressad och tvingad via en vettlös avtalskultur och branschnorm att ge sig ut och köra efter futtiga 10 minuters arbetspaus inne på pauslokalen, eller efter futtiga 30 minuters matrast inne på rastlokalen, eller efter en på tok för lång tjänst dagen före..... Ska det behöva gå så långt innan det blir några förbättringar för bussförarna i Stockholm...... ?

Det här är ju så grundläggande att vem som helst, lekman eller expert på stress eller utmattning på arbetsplatser reagerar kraftig då man i detalj hör hur vettlösa bussförarnas arbetsförhållanden ser ut.... "Rent trafikfarligt" är den vanliga reaktionen man får från många människor med "skalle" från andra branscher..... Minst 20 minuters arbetspauser inne på pauslokal efter 2,5 timmars körning vid innerstadskörning borde vara ett absolut minimum ! [Detta samt detaljargumentation kring varför, har Kommunal fått sedan åratal tillbaka via dokumenterade avtalsmotioner, och via direktkontakt med företrädare från både avdelningen och förbundet ! ]

Det är tydligen bara Bussarbetsgivarna och Kommunal som inte uppfattar hur naket det är i kejsarens nya kläder när det gäller säkerhetsmedvetandet i busstrafikbranschen i Stockholm. En eventuell dom (via någon bussförare som inte vill ta på sig skulden, utan adressera huvudansvaret där det hör hemma) mot bussarbetsgivarna och Kommunal med rubriceringen: vållande till annans död lär ändra på detta.....

/ Perka

I augusti 2017 var inflationen, mätt som den årliga förändringen i konsumentprisindex med fast ränta (KPIF), 2,3 procent (2,4 procent i juli 2017)

Kostnadsökningarna kommer alltså bli större i år än vad avtalet ger till bussförarna. Hur tänkte förhandlarna egentligen?

Vi har fått ett avtal som inte ens tänker inflationen för i år. Den var 2.4 i juni. Året är inte slut än. Med alla prisökningar kommer vi gå minus. Jag förstår inte hur Kommunal och LO tänker. Dessutom är de stora bussbolagen multinationella koncerner med enorma ekonomiska muskler och vinster. Vårt OB är ett skämt. Nu sitter vi där med ett treårigt avtal som blev ingenting i plånboken.

Och ett meddelande till Peter Ragnarsson. Du ser så ledsen och trött ut på bilden. Jag vill bara säga att vi alla bussförare ute i landet ser lika ledsna och trötta ut som du. Peter! Du står inte ensam. De flesta bussförare tycker som du.

Tja det blev ju inte mer än märket,trots att man gick ut till medlemmarna och efterlyste avtalsförslag både skrivna och elektoniskt.
Nu måste det till ett systemskifte gällande avtalsförslagen,vi kan inte hålla på att "lura" medlemmarna att dom kan påverka genom att lämna avtalsförslag som det ändå inte händer något med.
Jag har vart med i 4 avtalsrörelser som delegat,så jag vet vad jag talar om.
Jag har alltid vart en stolt Komunalare,från ledamot till ordförande i Trafiksektionen .
Numera är jag SO/APO i våran "klubb" eller vad det kallas efter sammanslagningen i Avd Väst.
Min personliga åsikt är att avtalsdelegaterna måste få mer inflytande kontr ombudsmännen.
annars vet jag inte hur Kommunal kommer att bli trovärdiga som Trafikens Fackförening igen

Jag håller med Marcus att Facktoppen har blivit ungefär vad våra förfäder slogs mot, August Palm, Kata Dahlström.
gjorde ett bra jobb, men nu är det stopp, ni bussförare får det sämre varje år, vad motiverar er att vara med i ett
fack som går i arbetsgivarens ledband ? Det gäller väl många yrkesgrupper inom LO / Kommunalfamiljen.
Men när är botten nådd ? vad gör facket, säger ni ska vara solidariska ? med vilka då ?. Nej dubbelmoralen frodas
det ska vara ett populärt yrke att vara bussförare. Men att ni får dålig vila och marathon pass, främjar det trafiksäkerheten ? Men facktopp och AG,s representanter åker väl tunnelbana och Arlanda Express så de behöver inte oroa sig för att åka med en uttröttad och sönderstressad chaufför. Nej Ni bussförare gör ett hästjobb i välfärdens
Sverige (det finns fler yrkesgrupper) men jag önskar att ni fick bättre förhandlare som står upp för rättmätiga krav
och inte viker ner sig på en gång.

Tyvärr, när vi ser vem representerar oss, Yvonne Chevallerau och Susanne Gällhagen., med deras inställning, som är känd sen tidigare, (Kolla tidigare artiklar på KA och deras uttalande) Vi har fåt bra.
Vi ska säga Ja till allt och bli tacksamma för att har jobbet.
Vad hände med börja och sluta på samma plats, max 60 minuter mat rast, om det är mera tid detta borde vara betald självklart som i alla andra yrke i Sverige. BBA är fel sätt att för oss, om vi skulle bara håla sig till lagar och regler som gäller i Sverige, vi skulle ha bättre.
Kommunal skiter i oss, de lever i fantasy värld, inte i verkligheten.

Kommunal lever inte i en fantasy värld Mario. Kommunal vet exakt vad dom sysslar med. Kommunals uppgift är att hålla tillbaka våra arbetsvillkor. Ett rent beställningsjobb från LO och politiker. Men en sak kan vi bussförare vara säkra på. När Kommunal viker ner sig trots att det råder en stor bussförarbrist, då kan vi aldrig få igenom våra krav i framtiden heller. Det besparar oss en massa tid som annars skulle ha gått till att skriva motioner. Det blir meningslöst att skriva motioner i framtiden. Vi bussförare får bara hoppas på att vi inte kör ihjäl någon pga trötthet. Det är hemskt att sitta bakom ratten när facket skiter i en, Jag kan inte rekommendera yrket till ungdomar tyvärr. Vi får troligtvis autonom körning "självkörande" bussar om ca 20 år. Tills dess är det bara att hoppas på att de förare av kött och blod som ska köra bussarna inte kör ihjäl folk eftersom vi går på ett sånt trafikfarligt avtal.

Är på tiden kommunals förhandlare får leva under samma usla vilkor och arbetsmiljö som bussförarna.
Så kanske dem får lite mer vilja att ta strid för ett bra kollektivavtal.
Att inte lyckas förbättra villkoren ordentligt i en yrkesgrupp där arbetsköparen har svårt få tag i personal.
Pågrund av att massor slutar och ingen vill jobba under så dålig arbetsmiljö och villkor.
Enda ursäkten är vi fick inget gehör för våra krav, Vi följer Lo märket det är bra för er.
Det säger väldigt mycket om kommunals ledning.
Bort med centralstyrningen lämna över makten åt bussförarna
Fack toppen har blivit en del av det som vi arbetare en gång i tiden skapade fackförbund för att kämpa I mot.

Skulle inte vi få det bättre i år? Har Susanne Gällhagen någon koll på hur ett bussförarjobb fungerar? Jag tycker att de som förhandlat fram detta skulle få tjänstgöra med en bussförare som har det sämsta schemat du kan ha med att göra under en 4 -veckors period, så kanske det skulle klarna om hur jävligt vi har det som bussförare. Ex. Sluta 21.00, börja 6.00 dagen efter när du har haft ett pass på 13,5 timmar. Det är vardagen för ganska många bussförare i detta land.

Susanne Gällhagens resonemang är mycket märkligt. Kommunal hade inte behövt ändra ramtiden alls. Det hade räckt att skriva in i avtalet att en ramtid över 9,5 timmar bara skall gälla delade tjänster som har minst 4 timmars uppehåll mitt på dagen. Så enkelt är det och då hade man räddat hälsan och trafiksäkerheten hos stadsbussförarna. Jag motionerade om det här för säkert 8 år sedan. Men min motion blev i vanlig ordning bortsorterad av Kommunal.
Bedömningen är att ramtiderna går att driva som en arbetsmiljöfråga? Nej Susanne! Så ser inte verkligheten ut på garagen. Om ett skyddsombud driver frågan om lägre ramtid så hotar nämligen trafikchefen med att de flesta tjänster i så fall måste omvandlas till deltid. Trafiksäkerhet är inget man kan förhandla om eller ta ett litet steg i taget vart 3 år. Trafiksäkerheten är tvungen att fungera från dag 1 i ett avtal. Det är rätt självklart eftersom det också är förbjudet att köra ett fordon alkoholpåverkad. Att godkänna ett sånt här avtal är som att säga. -Om 3 år tar vi ett "litet" steg till och sänker promillehalten till 0,6 bakom ratten. Kommunal hade när som helst under förhandlingarna kunnat gå ut i media och berätta att bussarbetsgivarna inte vill ha utvilade förare bakom ratten. Då hade bollen varit hos dem och de hade måste förklara för allmänheten varför dom är tvungna att åka med en uttröttad förare. Men Kommunals ovilja tror jag egentligen ligger på ett helt annat plan. Ni får helt enkelt inte skapa en bra arbetsmiljö för bussförarna. Det skulle kosta för mycket för kommuner och landsting och det är politiker och tjänstemän från LO som drar och viskar till Kommunals ombudsmän. Ska vi inte erkänna att det är så? Det här med att vi bussförare får skriva motioner och vara med och "påverka" är bara en illusion. Jag vill skriva så mycket mera men jag stannar där och konstaterar att bussbranschavtalet fortsätter vara trafikfarligt. Ett svek mot den som tvingas köra trött. Ps Det systematiska arbetsmiljöarbetet ute på garagen har inte fungerat sedan trafiken avreglerades.

Den gladaste av alla för 2017 års BBA är transportföretagens VD. Mer behöver väl inte sägas om vad det avtalet då är värt för förarna?
Om arbetsgivarna inte går med på några förbättringar, så avstå från att skriva på ett avtal överhuvudtaget! Då kan vi bussförare ha fria händer att göra vad vi vill i fortsättningen, utan fredsplikt, ja så får vi se vem som vinner i längden.
.
Nattvila på 11 h har redan många, några till får det och många förblir helt utan. Det bussbranschen själva säger om detta är följande: "Från 1 november ska anställd i linjetrafik, där linjens längd inte överstiger 50 kilometer, ha elva timmars sammanhängande dygnsvila om inte lokal överenskommelse träffas om annat. Detta gäller dock inte dygnsvila vid övertidsarbete och inte heller dygnsvila vid schemabyte eller byte av tjänstgöringslista, tjänst eller oförutsedda händelser".
Värde noll med andra ord.

Bussförarna har de sämsta avtalet i hela Kommunal, kan någon i toppen svara på varför?
Bussförarna sjukskriver sig eller slutar i mängd just nu, varför tror ni i toppen det är så?
Om bussförarna inte alls är välkomna i Kommunal, varför inte då skicka över oss till något annat LO-förbund?
Kommer Kommunal någonsin att låta bussförarna få vara med och bestämma över sin arbetsmiljö och avtal i sann demokratiska anda, eller ska allt styras uppifrån???
Det enda vi fick i BBA 2017 var alltså drygt 500 spänn i månaden, efter skatt mindre än 400 kr. Tja, man ska väl vara tacksamma för de brödskalkar ni kastar åt oss...

Skriv din kommentar

Kommentarer är tillåtna till 2017-10-24.
Din kommentar kan komma att publiceras som en insändare i KA:s papperstidning.