Har du också gått på den där myten om att man inte ska ha några nära relationer på sin arbetsplats? Det är helt fel, vi ska göra precis tvärtom: Lägg ordentligt med tid och energi på att skapa äkta vänskapsband på jobbet!

Det skriver professor Annie McKee som anses världsledande kring forskning på gott ledarskap och arbetsglädje.

Stress är den största glädjedödaren på jobbet, den får oss att bli sämre versioner av oss själva. Otryggheten gör att vi försöker överkompensera och jobba ännu mer. Vi isolerar oss för att hinna med.

När vi känner oss stressade blir vi också mer ljudkänsliga. Det kan leda till att vi, både bildligt och bokstavlig talat, stänger dörren om oss. Det gör vi för att kunna fokusera och göra klart det där viktiga som tar tre gånger så lång tid att göra nu, när krea­tiva delar av hjärnan har stängt av.

Vår stängda dörr leder till en känsla av ensamhet och isolering. Om vi hör någon skratta på andra sidan dörren blir vi irriterade och misstänksamma:

”Jaha, nu skrattar de säkert åt mig!”

Utanför dörren står arbetskamraterna och undrar och blir oroliga.

”Vafalls? Nu stängde hon dörren! Undrar varför — hon kanske vet något som inte vi vet. Det kanske är nedskärningar på gång!”

Spiralen av oro spinner vidare, på båda sidor av den stängda dörren. Mer tid läggs på skvaller, misstänksamhet och skitsnack. Väldigt lite produktivt blir gjort och klyftorna mellan medarbetarna ökar.

Om vi däremot har några riktigt nära relationer på vår arbetsplats så känner vi oss trygga. Då vet vi att vi har bundsförvanter i flocken, oavsett om vi har en dålig dag eller inte. De flesta av oss känner stundtals en oro eller rentav skam över att vi är annorlunda. Det kan till exempel handla om att det är bökigt hemma, att vi kommer från en annan kultur eller att vi är en av de få kvinnorna på en manlig arbetsplats. Då vill vi gärna överkompensera.

Men när vi vet att vi har några kompisar på jobbet, som verkligen bryr sig om oss, så stressar vi ner och blir per automatik en bättre medarbetare själv. ­Eftersom vi är varandras arbetsmiljö, så mår därmed hela avdelningen lite bättre.

Så stäng av mobilen på lunchen eller rasten i dag. Bjud någon på en kaffe. Fråga hur din kollega mår – och stanna kvar för att lyssna. Det kan vara din bästa investering någonsin.

PS: Annie McKee är aktuell med sin nya bok ­”Happy at work”. Läs den gärna. Bara genomatt läsa en bok i sex minuter stressar vi av,enligt forskning.