Colourbox
Foto: Colourbox

Treårigt avtal klart för bussförarna

|Trafikpersonal får löneökningar på 6,5 procent på tre år. Det enligt ett nytt avtal mellan Kommunal och Sveriges Bussföretag.
Nytt är också att fler får 11 timmars dygnsvila.

– Nu kommer även behovsanställda och dagkommenderade som kör under 50 kilometer få elva timmars dygnsvila. Det är ett stort kliv åt rätt håll, även om vi vill ha det för alla, säger Susanne Gällhagen, ombudsman, Kommunal.

Tidigare har detta endast gällt de på fast lista. Men även om fler nu omfattas så gäller det i stort sett bara dem som kör i stadstrafik och inte dem som kör över 50 kilometer.

När förhandlingarna startade krävde Kommunal en sjätte lönetariff för bussförare. Kravet fick inte gehör.

Nu höjs lönerna enligt LO-samordningen med en låglönesatsning. Det innebär att bussförarnas tarifflöner höjs den 1 oktober i år med 570 kronor, nästa år med 525 kronor och året därpå med 621 kronor.

Mekaniker och servicepersonal har individuella löner. De bidrar med samma summor per år till en pott som fördelas individuellt. På så vis får de del av låglönesatsningen.

Samtliga ersättningar höjs med 2,2 procent i år, 2,0 procent nästa år och 2,3 procent året därpå. Det gäller även lägstalönerna i tarifferna.

Lägstalönerna för övrig personal som under kalenderåret fyller 18 år höjs i år till 19 323 kronor, nästa år till 19 709 kronor och 20 162 kronor året därpå.

Avtalet har också förändrats när det gäller rätt att förhandla om tillsvidareanställningar om det sker återkommande anställningar på viss tid.

– Vi kan fortfarande förhandla enligt LAS, Lagen om anställningsskydd, säger Susanne Gällhagen.

Förändringar har också gjorts i avtalet när det gäller sjuklön vid hot och våld. Enligt Kommunal ska det inte innebära någon egentlig förändring för den som drabbats. Syftet är att fler ska anmäla arbetsskada i ett tidigare skede.

Kommunal fick inte gehör för kravet på kortare ramtid, inte heller för kravet på att förare ska börja och sluta sina arbetspass på samma ställe eller i närheten av platsen där de började.

Tre partsgemensamma arbetsgrupper har tillsatts. En ska arbeta för att minska andelen behovsanställda till förmån för fler tillsvidareanställda. En annan ska verka för att fler företag kommer i gång med löneprocesser. En tredje arbetsgrupp ska belysa aktuella frågor vid upphandlingar.

Mattias Dahl är VD på Transportföretagen. Han vill inte kommentera detaljer i avtalet eller parternas olika yrkanden.

– Vi är nöjda med avtalet som helhet. Vi har haft en lång och tuff förhandlingstid. Det positiva är att vi kommit överens. Det är ett styrkebesked i en tid när många varslar. Styrkan är att båda parter förordar kollektivavtal och märket, då är det lätt att komma överens, säger han.

Avtalet gäller från den 1 oktober 2017 till 30 september 2020.

Detta är en nyhetsartikel. Vid nyhetshändelser kan utvecklingen förändras efter att artikeln har publicerats.

Kommentarer

Hur orkar ni med i avtalsdeligationen att år efter år få skäll över ständigt dåliga avtal. Tror ni att kritiken är ett skämt. Jag tycker synd om de bussförare i delegationen som troligen var tvungna att godkänna det här. De som har deltagit i det borde få som straff att köra efter detta.

Jag känner en fruktansvärd besvikelse och frustration över att man inte tagit ansvaret för att komma tillrätta med de arbetsmiljöproblem som finns inom bussbranschen. Om vi börjar med förarens möjlighet till återhämtning för att kunna köra bussen trafiksäkert mellan punkt A och B nämligen pausen. Vi har i åratal diskuterat med arbetsgivarna vad vi har rätt till för paustid. Vi tolkar att vi har rätt till 10 minuters återhämtning dvs 10 minuter fredad tid i lokal. Arbetsgivarna anser att vi kan gå 2 min till lokal och 2 minuter från lokal och då återstår 6 minuter som ska räcka till att gå på toaletten, ta en fika, prata lite med kollegor och att återhämta sig. Det förstår varenda sund människa att denna futtiga paus snarare ökar stressen och pressen än att minska den. Att 7 depåer i Stockholm har gått till arbetsmiljöverket för att komma tillrätta med de arbetsförållanden som råder med brist på återhämtning för förarna är ingen hemlighet. Man borde ha ansträngt sig för att åtminstånde fått in i avtalet att det är 10 minuter i lokal som gäller om man hade för avsikt att få till en bättre arbetssituation för förarna. De körtider och brist på regleringstider som vi har gör att du blir "fast i stolen" under 2 och en halvtimmes körning. Ergonomer påtalar att man inte ska sitta längre än max en timme utan att röra sig för att få igång blodcirkulationen i kroppen. Det är oerhört viktigt för att kunna överleva fram till pension och helst efter. Vi har sammanhängande tjänster på 9 till 10 timmar som förarna har svårighet att orka med i kombination med dessa fruktansvärt pressade körscheman där du är fast i stolen. Vi har fortfarande inte sätt lösningen på börja/sluta frågan där det ska vara en självklarhet att tjänsten ska börja/sluta på din depå. Vi ska ta ut en buss på morgonen i garaget dit du har varit tvungen att ta dig med bil för att komma dit. Att sedan tjänsten kastar av dig någon annanstans och du ska resa tillbaka på din fritid är inte acceptabelt. Många kollegor och medlemmar i Kommunal mår fruktansvärt illa när de vet att denna cirkus ska fortsätta minst 3 år till innan det finns en möjlighet att få förbättringar via avtalet. Man borde ha tagit striden en gång för alla för att få till drägliga arbetsförhållanden i bussbranschen. Hur ska vi kunna få förändringen då politikerna anser att vi måste få till en bättre avtalstext? De tar inte ett ansvar genom att sätta krav på entreprenörerna. Till och med arbetsmiljöverket säger att vi måste vända oss till vår organisation för att förbättra avtalet. Det råder brist på bussförare och de som är bussförare vill gå ner i tid för att de inte orkar jobba heltid. Borde man inte ha haft ett gemensamt intresse av att göra branschen mer attraktiv? Ledsen och bedrövad och jag vet inte hur länge man ska orka med arbetsgivare som pressar ur allt och lite till..

Tack för att du satte ord på mina tankar Kenneth. Att Susanne Gällhagen säger att vi ska lösa problemen med vår situation lokalt. Med arbetstider, ramtider och andra brister i vår arbetsmiljö, är så respektlöst mot oss förtroendevalda att man häpnar! Vi sliter dagligen ut oss med att få till förbättringar (eller behålla den bristfälliga vi har idag) i vår arbetsmiljö utan att få gehör från arbetsgivarna. De hänvisar hela tiden till vårt kollektivavtal, där de hela tiden rör sig runt (eller över) gränserna för avtalet och säger att ingenting får kosta pengar. Som förtroendevald hade jag hoppats att få lite draghjälp av det nya avtalet, genom att man satte press på AG med ett antal nya skrivningar eller omformuleringar i avtalstexten. Men icke sa nicke, vi lokalt ska göra precis allting! Det verkar förbundet tycka, oavsett om vi orkar eller inte.
En hälsning till förbundet blir: ni har snart lika få förtroendevalda som orkar fortsätta driva frågor lokalt, som det finns människor som vill bli bussförare!

Bussförare i Stockholm är helt klart inte intressanta för Kommunals förhandlingsdelegation... och så har det varit under de tidigare avtalsrörelserna också.... Avtalsrörelse efter avtalsrörelse.....

Håller med Christer Swanson ! Vi har försökt precis allt från lokal ort, motioner, aktioner, möten, etc, etc.... man har hela tiden tystats ner oss bussförare från Stockholm fast vår arbetsmiljö och våra arbetsförutsättningar har blivit så pass illa att de är direkt trafikfarliga. De som var med på Åsö gymnasium för några år sedan, fick känna på hur medlemmarna från lokal ort (Stockholm) kuvades från både avdelningen och förbundet.... Man gjorde om Kommunals organisation med konsekvenserna att man från lokal ort inte längre skulle kunna ha något reellt inflytande.....

Frågan är vad i sjutton vill Kommunal oss bussförare, när man inte är ett dugg intresserade av våra önskemål ? (Önskemål som vi under åratal fört fram på olika sätt, via motioner, direkt till avdelningen, direkt till förbundet, osv.....)

Vissa bussförare har nyligen bytt fackförbund redan till Unionen.... som enligt uppgift ska vara sjysta mot sina medlemmar ! Huruvida de är insatta i buss är en annan fråga, men kan det bli värre än så här........ ?

Treårigt avtal utan de mest grundläggande förbättringarna vi hade önskat - Vad finns kvar för bussförarna i Stockholm att göra nu inom en organisation som Kommunal ?

/ Perka

Detta kommunal ni skiter i oss förare ni har ju inte lyckas med någonting man funderar på å gå ur förbundet skamligt

Det är dags att byta ut samtliga som sitter i den här typen av förhandlingar. Det värsta är att de påstår att avtalet är en framgång, de borde fråga oss medlemmar om det verkligen är en framgång, innan man går ut med den typen av uttalande.
Jag blir bara ledsen, förtvivlad över flatheten och det egna ryggdunkandet...
Varför tror Kommunal att vi anmäler AG till AV med jämna mellanrum? För att vi önskar 570:- mer i månaden?
Nä, usch och fy! Jag är på gränsen...

Skämtar ni eller?
Ni både spottar OCH pissar på era medlemmar, men inte f*n lyssnar ni på dem.

SKÄMS. SKÄMS PÅ ER.

Jag kan inte säga annat än vad som redan sagts här.

Gör om, gör rätt!

Och då har kommunal ännu en gång lyckats sitta och gulla med arbetsgivarna och låtit medlemmarna tro att det under den långa förhandlingsprocessens gång skett många svåra tuffa förhandlingar när det i själva verket är ännu ett fjaskoavtal där arbetsgivarna hånskrattar åt detta fackförbund som är satt att företräda landets samtliga busschaufförer!!!

Ännu en spark i skrevet och en skottlossning i ansiktet på våran en gång ack så stolta yrkeskår men som mer och mer börjar bli en solkig och sliskig sörja så fort detta förbannade Kommunal är inne och petar på,ett område och i en yrkeskår de uppenbart inte har ett förbannade dugg kompetens av att företräda!? De klarar ju inte ens av att företräda landets sjukvårdsbiträden och undersköterskor och hemvårdare, och nu än mindre landets samlade yrkeskår av busschaufförer och depåpersonal...

Men så länge alla vi medlemmar står där i fikarummet med mössan i handen och bugar och bockar som ena riktiga ynkryggar som inte törs stå upp för våra rättigheter så kommer INGENTING att hända utan branschen kommer fortsätta att urvattnas till den milda grad att snart krävs det högre utbildning och vara mer lönsamt ekonomiskt att stå på Mc.Donalds och flippa hamburgare än vad det krävs att frakta hundra och åter hundratals människoliv runt om i detta land... NEJ nu jä***ar får det vara nog och det är dags att landets busschaufförer går samman och kräver en överflyttning till antingen Transport då Kommunal år efter år bevisat vilket ofantligt löjeväckande fackförbund de är vad gäller att företräda som i detta fall alla oss busschaufförer och tillhörande depåpersonal. Inte undra på att jag skickat in mitt utträde ur detta fjaskoförbund då jag inte anser Kommunal gjort sig förtjänt av mina medlemspengar!!!

Hej kul med höjd lön , men resten ?? Tror facket att vi förare bara är intresserade av lönen? 11 ram tid är alldeles åt pipan, max 9 inte en tum över ,vem vågade inte göra vad??
Tror det är dax att byta yrke ...

Det är både tragiskt och sorgligt att Kommunal än en gång har sålt ut bussförarna till lägstbjudande.
Den här gången har man uppenbarligen inte ens försökt eftersom parterna verkar ha uppnått ett gemensamt konsensus. Vad krävs för att Kommunal någon gång ska sätta ned foten och driva flera frågor samtidigt och vara beredd att ta strid på allvar.
Bara detta faktum att Kommunal förordar "märket" gång på gång som något gudasänt. Det innebär att löneskillnaderna bara ökar år från år. Bussförarna är redan hopplöst på efterkälken lönemässigt sett till riksgenomsnittet. Vi sitter trots allt och jobbar många helger, det borde synas i lönekuvertet.
Sen när det gäller arbetstider så händer praktiskt taget ingenting. Vi kämpar på med långa arbetsdagar, med obetalda raster på upp till 90 minuter som drar ut dagarna till det orimliga.
Ramtider på upp till 13 timmar, vilket innebär lång frånvaro från familj och hem.
Allt innebär en bedövande trötthet på jobbet och trafikfarliga bussförare.
Det går att rada upp så mycket i arbetsmiljön som är negativt utan att Kommunal åstadkommer något annat än de standardiserade löneökningarna som alla andra får.
Löneökningar i all ära men för bussförarna är den dåliga arbetsmiljön mer angeläget och akut.
Det här kommer inte att öka det redan låga intresset för yrket framförallt bland ungdomarna.
Redan idag sitter många pensionärer och kör bussarna, en del ända upp i 75 års åldern

Det är både tragiskt och sorgligt att Kommunal än en gång har sålt ut bussförarna till lägstbjudande.
Den här gången har man uppenbarligen inte ens försökt eftersom parterna verkar ha uppnått ett gemensamt konsensus. Vad krävs för att Kommunal någon gång ska sätta ned foten och driva flera frågor samtidigt och vara beredd att ta strid på allvar.
Bara detta faktum att Kommunal förordar "märket" gång på gång som något gudasänt. Det innebär att löneskillnaderna bara ökar år från år. Bussförarna är redan hopplöst på efterkälken lönemässigt sett till riksgenomsnittet. Vi sitter trots allt och jobbar många helger, det borde synas i lönekuvertet.
Sen när det gäller arbetstider så händer praktiskt taget ingenting. Vi kämpar på med långa arbetsdagar, med obetalda raster på upp till 90 minuter som drar ut dagarna till det orimliga.
Ramtider på upp till 13 timmar, vilket innebär lång frånvaro från familj och hem.
Allt innebär en bedövande trötthet på jobbet och trafikfarliga bussförare.
Det går att rada upp så mycket i arbetsmiljön som är negativt utan att Kommunal åstadkommer något annat än de standardiserade löneökningarna som alla andra får.
Löneökningar i all ära men för bussförarna är den dåliga arbetsmiljön mer angeläget och akut.
Det här kommer inte att öka det redan låga intresset för yrket framförallt bland ungdomarna.
Redan idag sitter många pensionärer och kör bussarna, en del ända upp i 75 års åldern

I ett mail jag nu fått från Kommunal står det: "Efter hårda förhandlingar och med en stark insats av avtalsdelegationen har vi nu lyckats sluta ett nytt treårig avtal med motparten."
Vad menar Kommunal med hårda förhandlingar? Hotade ni med strejk? Eller ens med nyanställningsstopp och/eller övertidsstopp? Skyllbergs bruks femåriga strejk på 1920-talet, där kan man snacka om hårda förhandlingar!
Vi får nu 500 spänn men inget om ramtid och början och slut på samma ställe, två krav vi haft länge. 11 h nattvila är väl sämre än de flesta har i samhället?
Men hurra, ännu några partssammansatta grupper som under flera år ska sitta och diskutera, och komma fram till att bussbranschen vare sig vill eller kan…
Är Kommunal en demokratisk organisation? "Demokrati handlar om alla människors lika värde och rättigheter och om möjligheten att vara med och bestämma." Om bussförarna själva hade fått varit med och bestämma hade detta avtal gått i papperskorgen direkt. Ni kanske tror att bussförare bara är en fårskock som går dit herden pekar? Men, om tre år finns kanske inga bussförare kvar, varken i bussbranschen eller Kommunal.
Jag kan bara säga: "Som ni bäddar får ni ligga"?

Eftersom Kommunal verkar helt ointresserade av bussförarnas arbetsmiljö. Det nya bussbranschavtalet medger att en arbetsköpare kan lägga en mängd korta arbetsdagar en viss vecka. Nästa vecka kan bli horribel för en heltidsarbetande bussförare eftersom arbetstiden då skall tas igen med jättelånga arbetsdagar. Lägg därtill pauser som lätt spricker och vi har en mycket trafikfarlig och trött bussförare bakom ratten. Den hårda tonen och arbetsklimatet ute på garagen gör att inte ens det starkaste skyddsombudet vågar göra någonting. En stadsbussförare blir trött efter ungefär 9,5 timmars ramtid. Det finns nu garage som kan ha över 11 timmars ramtid. En trött bussförare kan av förklarliga skäl inte sjukskriva sig när han känner sig trött. Karensdagarna skulle äta upp hans inkomst ganska snabbt. Den här bussförarna tvingas gå till jobbet trött eftersom långa arbetsdagar lätt leder till övertrötthet. Vid övertrötthet kan inte bussföraren somna fast han kört en lång arbetsdag. Bussföraren blir därför ännu trafikfarligare nästa dag. Och så rullar schemat på. Inte ens när han slutar arbetsdagen så är han i närheten av sin bil. Vem har egentligen ansvaret vid en trafikolycka pga trötthet när avtalet ser ut så här? Arbetsgivaren tar inte ansvaret, det är konstaterat. Då är frågan om Kommunal tar ansvaret för trafikolyckor och incidenter. Gör ni det?

Kommunal varken vill eller kan förhandla fram ett trafiksäkert avtal för bussförarna Jag är inte alls förvånad eftersom jag visste om att Kommunal skulle vika ner sig även denna gång. Det var därför jag tidigare skrev om avtalsobservatörer som ska vara med och rapportera hem till fackklubbarna när avtalsdelegationen och ombuden sviker förarna. Inte heller kan man kalla det nya avtalet förankrat hos förarna eftersom personer som blev nominerade av förarna inte blev antagna till avtalsdelegationen. Vi sitter som gisslan hos ett fack som går bussarbetsgivaren och politikernas ärende. Det är därför det inte ens blev 1 dags strejk. Vem ansvarar egentligen för trafiksäkerheten när bussbranschavtalet ser ut som det gör?

Folk flyr bussbranschen idag och ni tänker inte ens försöka locka in nya duktiga förare med ett bra avtal?
Låt mig sia om de kommande tre åren: FÖRARBRIST.

Skriv din kommentar

Kommentarer är tillåtna till 2017-10-23.
Din kommentar kan komma att publiceras som en insändare i KA:s papperstidning.