Eftersom snöovädret var väntat körde flera passagerarlösa spårvagnar hela natten mellan måndagen och tisdagen för att ploga banan. Så långt var det inga problem. Men när spårvagnstrafiken sedan skulle komma i gång på tisdagsmorgonen var det strömlöst i de två stora spårvagnshallarna i Göteborg.

Ola Sandberg, spårvagnsförare och facklig förtroendevald, har aldrig varit med om något liknande.

– Att det blev strömlöst i båda vagnhallarna samtidigt och dessutom kom så pass mycket snö gjorde situationen extrem.

Strömlösheten tillsammans med snömängden skapade stora förseningar under tisdagen. Eftersom inga vagnar plogade banan på några timmar så fortsatte problemen under dagen. Ola Sandberg fick rycka ut i snöovädret.

– Vi åkte runt med en museivagn och skottade spåren. På vägarna plogar man med plogbilar och på spårvägen använder vi spårvagnar. Men när det kommer såhär mycket snö så får vi använda oss av manuella redskap också, som skyffel, borste, spett och rensjärn.

Många resenärer fick vänta i timmar på att kollektivtrafiken skulle komma igång. Även busstrafiken hade stora problem under dagen. Båttrafiken var den enda som inte alls påverkades av snöovädret.

– Det var tråkigt att så många resenärer fick stå i kylan och vänta. Informationen från Västtrafik var dålig. Det enda vi spårvagnsförare kunde göra var att kämpa på så gott vi kunde, både med att skotta och att ta hand om resenärer. Men det är klart att folk blir upprörda.

Trots tisdagens hårda arbete låter Ola Sandberg positiv. Nu har snöfallet avstannat och spårvagnstrafiken är i gång igen. Det betyder att han kan slappna av och njuta av snön.

– Det är ett väldigt vackert landskap idag. Sedan var det lite kul att vara ute och röra på sig i jobbet, som omväxling. Jag hittade muskler som jag inte visste att jag hade, fast såhär dagen efter känns det rejält.