Colourbox
Foto: Colourbox

Kommunal: Kraven vi driver är förankrade

|Du går händelserna i förväg, skriver Yvonne Chevallerau, gruppchef på Kommunals arbetsplats- och avtalsenhet i ett svar på debattartikeln ”Låt oss använda strejkvapnet”.

Tack för dina synpunkter. Kommunal arbetar hela tiden för att förbättra medlemmarnas arbetsvillkor. Det gör Kommunal genom avtalsförhandlingar, i mötet med medlemmar på arbetsplatserna och genom lokalt fackligt arbete. Det du tar upp i din artikel handlar framför allt om avtalen i trafikbranschen. Där skriver du bland annat att vi inte gör tillräckligt för bussförarna i avtalsförhandlingarna.

Du går dock händelserna i förväg. Årets avtalsförhandlingar har i skrivande stund ännu inte påbörjats. Vi kommer, i enlighet med de demokratiska principer som råder i Kommunal, kalla in avtalsdelegationen för buss när det är dags för förhandlingar. Detta kommer ske i september.

Det är avtalsdelegationen som prioriterar avtalskraven, som därefter beslutas av förbundsstyrelsen. Ombudsmännen sköter sedan förhandlingar på uppdrag av avtalssekreteraren och avtalsdelegationen. När det finns ett slutgiltigt förslag så beslutar förbundsstyrelsen om ett nytt avtal. Avtalsdelegationen och förbundsstyrelsen är valda och utsedda av Kommunal. De krav som vi driver är därmed förankrade i organisationen och ingenting som enskilda ombudsmän har mandat att själva besluta om.

Vårt mål vid alla avtalsförhandlingar är givetvis att teckna så bra avtal som möjligt för medlemmarna. För att kunna locka fler personer till bussföraryrket, samt se till att befintlig personal stannar kvar, krävs en god arbetsmiljö med trygga villkor. Vi inleder årets avtalsrörelse med just dessa viktiga frågor i fokus.

Yvonne Chevallerau, 

Gruppchef på Kommunals arbetsplats- och avtalsenhet

 

Detta är ett debattinlägg. Det betyder att åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentarer

Hej ”Bussförare i Umeå” – och även ni andra som är engagerade och har skrivit här. Den ilska ni känner mot scheman och andra missförhållanden delas naturligvis av många i Kommunal och förhandlingsdelegationen. Kommunal gör allt som går för att komma framåt i förhandlingarna. Ni förare sliter hårt och har scheman som många på arbetsmarknaden inte skulle vilja acceptera. Skulle Kommunal ensamt bestämma över arbetstidsreglerna skulle de sannerligen inte se ut som i dag. Problemet är att det skulle det inte om arbetsgivarna fick som de ville heller – då skulle det bli ännu värre, de vill alltid gå åt andra hållet. Vi gör allt vi kan för att stoppa dom och komma framåt. Just nu pågår förhandlingarna och diskussionerna i avtalsdelegationen. Jag kommer tyvärr inte att kunna svara löpande på alla frågor här. Jag vill bara försäkra er om att delegationen gör allt den kan för att förbättra avtalet.
Yvonne Chevallerau

Jag vill kommentera om Tidsbank som i flera avtal vill Arbetsgivare vill införa i BBA avtalet, och kommunal har sagt nej till .I verklighet arbetar Ag med Tidsbank. AG med sin tidsökning systemet lägger många 9h30 minuter tjänst på dessa dagar som produktionen kräver därefter mitt i veckan på en röd dag när produktionen går ner får man 4 h tjänst. Vad jag vill att ska ändras i kommande avtal §5 mom 3 att ändra ordet genomsnittliga , står det 40 eller 38,25 timmar per vecka ska man jobba denna tid i veckan. Därför förarna orkar inte med de långa arbetspasset. lycka till

Fråga är vem företräder de?! Oss bussförare eller arbestgivare.

Ja dessa insändare talar sitt tydliga språk. Precis som jag anförde iom reportaget om ökat medlemsantal.
Satsa på kärnverksamhet, bli en faktor att räkna med. Men dela ut reflexer med Kommunal på och liknande
det tycks vara ett "kärnvärde" Locka in medlemmar men sedan ?? Bussförarnas försämringar är väl bara ett
exempel i raden på tillkortakommanden. Som sagt satsa på verksamhet och förbättringar för oss medlemmar
"lull ullet" kan vi undvara. Jag åkte på en konferens för Parkeringsvakter år 2005, och vi värkte fram krav och ideer
att föra fram för vår yrkeskår. Men jag har inte hört ett ljud om vad det blev av detta, Prova att ro allt i land innan ni
sjösätter något nytt, det känns som Kommunal svämmar över av halvfärdiga, eller insomnade projekt!!

Kraven vi driver är förankrade menar Yvonne Chevallerau.

Förankrade hos vem ? Inte hos bussförarna som arbetar med att köra buss i alla fall !

Vi har massivt under många många år försökt få Kommunal att driva de frågor som vi som arbetar som bussförare tycker är viktiga, och detta på alla tänkbara sätt och även via olika typer av motioner. Det budskap vi genomgående har fått som gensvar är att vi ska vara lydiga Kommunalledningen.

Det man kan konstatera är att Kommunal är inte intresserade av att ens lyfta de viktiga frågorna, utan ägnar sig hellre åt försäkringar, köpkort för medlemmarna och att dela ut reflexer med Kommunal på.

/ Perka

Jag började köra linjebuss 1982 och har kört i Stockholm, Hälsingland och Norrbotten.
Det är skamligt som det är idag, i Söderhamn, när vi har tretton timmars ramtid och bara får betalt för 10 timmar Chaufförena är trötta och de flesta tar ut förtidspension för att orka. Facket är helt tandlöst och får inte till några nämndvärda förändringar över huvudtaget. Det lokala facket verkar inte ens vara insatta i de bussavtal som en gång har slutits.
Nej nu får det vara nog! Nu är det dags att använda strejkvapnet och visa tänderna. För hundra år sedan krävde arbetarna 8 timmars arbete, 8 timmars fritid och 8 timmars vila.
Vi är lika mycket människor som de var ,och som fick igenom sina krav. Är det flata mesar i avtalsdelegation och förbundsstyrelse så det inte sker en förändring för bussförarna så tycker jag att bussförarna ska rösta för ett utträde ur Lo och skapa ett eget fackförbund som på riktigt företräder bussförarna.

Fast demokratiprinciperna i Kommunal är ju starkt ifrågasatta. Något är allvarligt fel när avtalsdelegationerna viker ner sig i avtal efter avtal. Vem tar ansvar för trafiksäkerheten om inte Kommunal kan fixa ett vettigt avtal? Arbetsgivarna tar ju inte ansvar för trafiksäkerheten. Och jag som bussförare kan ju inte heller ta ansvar om varken min arbetsgivare eller fack tar ansvar. Jag tvingas köra trött om ingen tar ansvar.

Sedan 1993 har bussförare förlorat allt mer i lön och förmåner. Blir det ett uselt avtal i år igen, så lär Kommunal förlora - bussförarna, jo om man ska tro snacket i personalrummen så lär det bli så.
Förbundet vill att fler ska lockas in i yrket och de som är där ska stanna kvar? Bara i Stockholm har väl 30-50 stycken på varje garage slutat bara i år? Man orkar inte längre, man byter jobb om man kan eller tar ut pension om det är möjligt, eller i sämsta fall går från heltid till behovare.
Hur informerade är förbundet om bussförarnas vardag anno 2017? Har inte träffat någon förbundsombudsman i mitt garage i alla fall. Inte heller finns någon från vårt trafikdistrikt i förhandlingsdelegationen?
Enligt "mitt" bussbolag räcker det med 6 minuters paus, plus gångtid till och från bussen. Det efter 2,5 h i trafik, och tomkörningar och dylikt räknas inte in i denna tid. Så kanske efter 3 h kan man ställa sig och köa till toaletten, och stirra på klockan. 6 minuter i lokal? Allvarligt talat, är det ingen som tror att man är en säkerhetsrisk i storstadstrafiken, där man sitter i köerna och kniper, och på minst 5 h i trafiken endast får 6 minuters återhämntningstid? Menar man allvar med säkerhetssnacket i busstrafiken så ska bussförarna ha minst 20 minuters paus, efter max 2,5 h arbete!
Efter det kravet kan ni gärna lägga på lite lön och andra förmåner, typ 8.000 kr mer i månaden, jo då lär förarbristen vara ett minne blott! :-)

I 30 år har vi fått det sämre. Förmåner plockas bort, Scheman kötider pressas genom dataprogram.
Privatiseringar upphanlingar leder till otrygga anställningar inga omplaseringsmöjligheter vid sjukdomar och såvidare. Man letar kryphål i avtal och lagar för o spara pengar. Lo märket och individuella löner har begränsat löneutvecklingen så vi halkat efter samhället. Samtidigt har Högerpolitiken i samhället som drivits i 30 år försämrat trygghet systemen. Pensionen, A - kassan sjukförsäkringen, Avtalsdeligationen blir endast ett skådespel. För allt är redan klart ovanför deras huvuden när dem kommer till avtals förhandlingarna. Då har redan Lo och Näringslivet kommit överens ovanför deras huvuden. Varit med i och sett den teater föreställningen 4 gånger.

Hej Yvonne!

Förra året var jag med på en sådan där avtalskonferens och jag upplevde det som väldigt tydligt från oss medlemmar som satt i grupperna att start och stopp på SAMMA ställe var ett tydligt krav från oss alla. Om du sitter på något förslag som säger "i närheten av samma ställe" som fick en majoritet av rösterna så skulle jag vilja se det i så fall. För det är vad ni lagt som krav.

https://www.kommunal.se/nyhet/avtalsyrkanden-privatanstallda-medlemmar

Vi bussförare väntar fortfarande på ett svar från dig Yvonne! Eller vill du inte svara därför att du inte kan svara?

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2017-09-27. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.